‘Gezondheidsrisico’s door hoog zoutgehalte voeding’

Het voedsel in Nederland bevat veel te veel zout. Zoveel dat het mensen vrijwel onmogelijk wordt gemaakt om gezond te eten, zegt Gerjan Navis, hoogleraar experimentele nefrologie aan de Rijksuniversiteit Groningen in de opinierubriek van die universiteit.

Het voedsel in Nederland bevat veel te veel zout. Zoveel dat het mensen vrijwel onmogelijk wordt gemaakt om gezond te eten, zegt Gerjan Navis, hoogleraar experimentele nefrologie aan de Rijksuniversiteit Groningen in de opinierubriek van die universiteit.

Voornamelijk mensen met aanleg voor hoge bloeddruk of hart- of nier-problemen lopen risico volgens de hoogleraar. Navis: ‘Iemand met een gezonde eetlust krijgt dagelijks vijf tot zes gram te veel zout binnen. Op korte termijn merk je daar weinig van, maar op latere leeftijd zijn de gevolgen enorm. In de loop der jaren kan ongemerkt schade aan hart en bloedvaten en nieren ontstaan, die je dan helaas pas bemerkt als de schade aanzienlijk is.'

Smaakontwikkeling
Vroeger was zout nodig als conserveermiddel. ‘Zoveel zout in ons eten is tegenwoordig niet meer nodig, we hebben immers een koelkast. We zijn inmiddels echter zo gewend aan zout eten, dat we eten met minder zout al snel als smakeloos ervaren. Het goede nieuws is dat je smaak zich ook weer aanpast aan een zoutbeperking', aldus Navis.

Voedingsmiddelenindustrie
Volgens de hoogleraar wil geen enkele producent als eerste de hoeveelheid zout beperken, producten met minder smaak verkopen immers minder goed. Als oplossing noemt zij goede samenwerking; het zoutgebruik in de gehele industrie gelijktijdig aanpassen.

Overheid
Ook voor de overheid is er volgens Navis een taak weggelegd. ‘Harde targets stellen, zodat we over vijf jaar minstens één gram minder zout per dag binnenkrijgen en nog weer vijf jaar later nog een gram minder'.

Verse ingrediënten
De consument kan zelf ook iets doen aan zoutvermindering. Navis: ‘Geen kant-en-klaar maaltijden en halffabricaten, maar zelf koken met verse ingrediënten helpt al enorm. De belangstelling voor gezondheid is groot, maar alleen door het mensen makkelijker te maken om ook daadwerkelijk voor gezond te kiezen, houden ze een gezonde leefstijl vol.'

Meer over
Lees ook
Vertrouwen van klanten in merken na nep-nieuws ongewijzigd

Vertrouwen van klanten in merken na nep-nieuws ongewijzigd

Nep-nieuws over grote merken tast het vertrouwen van klanten in het merk niet aan. Dit blijkt uit een onderzoek van Yang Cheng van de North Carolina State University.Volgens Cheng is er veel eerder onderzoek verricht naar de reactie van consumenten op nep-nieuws op sociale media, maar er is weinig gekeken naar hoe dit het vertrouwen in merken kan beïnvloeden....

McDonald’s introduceert veggie nuggets

McDonald’s introduceert veggie nuggets

Fastfoodketen McDonald’s biedt haar kip nuggets vanaf deze week ook in een vegetarische variant aan. Met de Veggie Nuggets wil McDonalds’s inspelen op de groeiende behoefte van gasten om minder vlees te consumeren.Dat meldt McDonald’s gisteren. De fastfoodketen zegt te zien dat steeds meer gasten ervoor kiezen om een keertje geen vlees te eten. Veggie...

Beyond Meat maakt ‘burgers’ voor McDonald’s

Beyond Meat maakt ‘burgers’ voor McDonald’s

Beyond Meat kan binnenkort mogelijk nog een grote fastfoodketen aan zijn klantenbestand toevoegen: McDonald’s. De fabrikant van vleesvervangers heeft een plantaardig alternatief ontwikkeld voor de BLT burgers.Vooralsnog gaat het om een lokale proef in Canada. Bij 28 restaurants in de Canadese provincie Ontario zet McDonald’s een plantaardige burger...