GGD: drank moet weg uit supermarkt

attachment-Alcohol

Alcohol moet niet langer in supermarkten worden verkocht. ‘Daarnaast moet een minimumprijs worden ingevoerd,’ zegt Laurent de Vries, directeur van GGD Nederland. Hij pleit ook voor het verhogen van de minimumleeftijd om alcohol te consumeren van 16 naar 18 jaar.

‘In Nederland is er nog altijd veel alcoholmisbruik onder jongeren en komt comazuipen regelmatig voor,’ vindt ook Martine Boer van GGD Nederland. ‘Ook kunnen tegenwoordig jongeren te snel en makkelijk aan alcohol komen.’ De Vries pleit daarom voor een minimumprijs voor alcohol en supermarkten te verbieden alcohol te verkopen. De directeur gaat deze punten voorleggen bij minister Edith Schippers van Volksgezondheid.

 

C1000-actie

De Vries reageert daarmee op een actie van supermarktketen C1000, die deze week klanten drie kratten voor de prijs van twee verkoopt. De actie van C1000 was de trigger voor Laurent de Vries om een uitspraak te doen over de leeftijd en minimumprijs voor alcohol. De Vries wijst op wetenschappelijk onderzoek dat niet alleen de beschikbaarheid van drank, maar ook de prijs de consumptie sterk stimuleert.

 

Moeilijker voor jongeren

Boer voegt hieraan toe: ‘We zijn niet de drankpolitie maar we willen het steeds moeilijker maken voor de jongeren om op een jonge leeftijd op een makkelijke manier aan drank te komen.’ 

 

Lees ook op voedingnu.nl

Comazuipen in Nederland neemt schrikbarend toe

Cola populairste frisdrank

Meer over
Lees ook
Blog: (Bijna) diëtist

Blog: (Bijna) diëtist

Wanneer mensen horen dat ik Voeding en Diëtetiek studeer, verandert een etentje vaak spontaan in een impromptu intakegesprek. “Zijn koolhydraten nou goed of slecht?” Zo begint het meestal. Soms wijzen ze naar de pasta op hun bord: “Is dit wel gezond?”

Vertrouwen van klanten in merken na nep-nieuws ongewijzigd

Vertrouwen van klanten in merken na nep-nieuws ongewijzigd

Nep-nieuws over grote merken tast het vertrouwen van klanten in het merk niet aan. Dit blijkt uit een onderzoek van Yang Cheng van de North Carolina State University.Volgens Cheng is er veel eerder onderzoek verricht naar de reactie van consumenten op nep-nieuws op sociale media, maar er is weinig gekeken naar hoe dit het vertrouwen in merken kan beïnvloeden....

McDonald’s introduceert veggie nuggets

McDonald’s introduceert veggie nuggets

Fastfoodketen McDonald’s biedt haar kip nuggets vanaf deze week ook in een vegetarische variant aan. Met de Veggie Nuggets wil McDonalds’s inspelen op de groeiende behoefte van gasten om minder vlees te consumeren.Dat meldt McDonald’s gisteren. De fastfoodketen zegt te zien dat steeds meer gasten ervoor kiezen om een keertje geen vlees te eten. Veggie...