‘Gluten niet altijd boosdoener’

attachment-Gluten

De afgelopen tijd is de markt voor glutenvrije producten enorm gegroeid doordat mensen die geen coeliakie hebben deze glutenvrije producten kopen. De vraag is of vermeende klachten over de voeding wel gelinkt moeten worden aan gluten en of consumenten beter af zijn met glutenvrije producten.

Volgens een onderzoek dat is gepubliceerd in JAMA (Journal of the American Medical Association),  is er een trend gaande om glutenbevattende producten te vermijden omdat dit slecht voor de gezondheid zou zijn.

Glutenvrij discutabel

Wat veel mensen die glutenvrije producten nemen niet beseffen is dat het gluteneiwit, dat normaal zorgt voor stevigheid en elasticiteit, uit het product is gehaald en is vervangen door andere ingrediënten. De vraag is of deze vervangers als ze meer gegeten worden door mensen zonder coeliakie een beter alternatief voor de gezondheid zijn. Het kan bijvoorbeeld gaan om extra vet of suiker, maar ook om verdikkingsmiddelen zoals xanthaangom.

Groei niet-coeliakie personen

Hoewel het aantal producten zonder gluten hard gegroeid is, is het aantal mensen met coeliakie constant gebleven. Tussen 2009 en 2014 zijn 22 duizend personen in de Verenigde Staten die minimaal zes jaar oud waren getest op coeliakie, het aantal gevallen bleef redelijk stabiel. In de periode van 2009 tot 2010 had 0,70% van de geteste personen coeliakie, in 2011 tot 2012 was dit 0,77% en van 2013 tot 2014 was het aantal 0,58%. Dit werd vergeleken met mensen die een glutenvrij dieet volgen zonder daadwerkelijk coeliakie te hebben. Hun aandeel van de totale bevolking was in de periode van 2009 tot 2010 0,52%, steeg in 201-2012 naar 0,99% en was in 2013-2014 zelfs gegroeid tot 1,69%.

Nocebo effect

De vraag is of er echt fysiek voordeel is te behalen met het consumeren van glutenvrije producten of dat dit een zogeheten nocebo effect is, wat erop neer komt dat men zich klaarblijkelijk beter voelt bij het gebruik van een bepaald product.

Lees ook
Top 10 trends voor 2021 volgens Euromonitor

Top 10 trends voor 2021 volgens Euromonitor

Corona heeft wereldwijd het leven ingrijpend veranderd. Dit resulteert ook in veranderende consumentenbehoeften. Euromonitor signaleert in haar trendrapport 10 trends voor 2021 als gevolg van de coronapandemie. Zusterblad VMT dook in het rapport en zet de trends op een rij.Euromonitor deed onderzoek naar consumentenbehoeften en de daaruit voortvloeiende...

Boeklancering: 77 fabels & feiten over kindervoeding

Boeklancering: 77 fabels & feiten over kindervoeding

‘Tijdens mijn zwangerschap kan ik beter geen koffie drinken’, ‘Het aantal borstvoedingen per etmaal ligt vast’ en ‘Mijn kind mag niet vegetarisch eten’ zijn drie voorbeelden van fabels die worden besproken in het nieuwe boek 77 fabels & feiten over kindervoeding.Voeding Nu sprak met auteur Hans Kraak, (per 1 maart hoofdredacteur van het Nederlands Tijdschrift...

Maaltijd- en boodschapbezorging grote winnaar van coronacrisis

Maaltijd- en boodschapbezorging grote winnaar van coronacrisis

De al langer groeiende bezorgtrend is aangejaagd door de pandemie. In 2020 groeide de totale bezorgmarkt met 43,1% ten opzichte van 2019. Inmiddels zijn de spelers in dit veld samen goed voor bijna 10% van de totale uitgaven aan eten en drinken.Dat meldt het FoodService Instituut Nederland (FSIN). De bezorging van maaltijden door foodservice groeide...