‘Gourmetvlees niet duurzaam en niet diervriendelijk’

attachment-Vlees

Een groot deel van het gourmetvlees in de Nederlandse supermarkten scoort slecht op duurzaamheid en dierenwelzijn. Alle onderzochte schotels scoren gemiddeld een onvoldoende.

Dit blijkt uit het onderzoek ‘Kerstbenchmark 2015 gourmetschotels’ van Natuur & Milieu. De twaalf meest gangbare en waarschijnlijk meest verkochte gourmetschotels van de supermarkten Albert Heijn, Jumbo, Plus, Aldi en Lidl, zijn getest op milieu- en diervriendelijkheid.

 

Milieu en dierenwelzijn

De schotels hebben een score op een schaal van 1 tot 10 ontvangen voor milieuvriendelijkheid en dierenwelzijn; waarbij een 10 gelijk staat aan de beste score. Het gemiddelde van deze twee cijfers vormt het eindcijfer.

 

De Albert Heijn feestfavoriet behaalt het hoogste cijfer op milieuvriendelijkheid; een 3,9. De Delicieux Luxe Gourmetschotel van Lidl ontvangt een 6,5 voor dierenwelzijn en scoort daarmee het hoogste op dit onderdeel.

 

Albert Heijn en Aldi

Albert Heijn en Aldi scoren het minst slecht op beide punten. Het vlees van AH Mini Gourmetschotel en de AH Feestfavoriet scoren met een gemiddelde van een 4,3 het hoogst. De Aldi Gourmetschotel behaalt de derde plaats met een gemiddelde score van een 4,1.

 

Jumbo verandert gourmetschotels

De gourmetschotels van Jumbo krijgen gemiddeld een 2,6 en scoren daarmee het laagst. De supermarktketen heeft aangegeven volgend jaar vlees met een keurmerk toe te voegen aan de gourmetschotels.

 

Alternatieven

Natuur & Milieu raadt consumenten aan die van plan zijn om met kerst te gourmetten (39%) om voor een (deels) vegetarische gourmetschotel te kiezen.

 

Daarnaast roept het bedrijf de supermarkten op om de schotels diervriendelijker en duurzamer te maken. Dit kan volgens Natuur & Milieu door meer kip toe te voegen en/of rund- en varkensvlees te vermijden en biologisch vlees toe te voegen.

 

Lees verder op Voeding Nu online:

PvdA Geen kiloknallers meer in de supermarkt

Lees ook
Week Zonder Vlees duurt voor 1,5 miljoen Nederlanders het hele jaar, toch eten we thuis meer vlees

Week Zonder Vlees duurt voor 1,5 miljoen Nederlanders het hele jaar, toch eten we thuis meer vlees

Dit jaar vond de vierde editie van de Nationale Week Zonder Vlees (WZV) plaats. Er deden 1,7 miljoen Nederlanders aan mee. 1,5 miljoen deelnemers willen ook de rest van het jaar geen of minder vlees eten.

De passie van: NAV-lid Corné van Dooren

De passie van: NAV-lid Corné van Dooren

Uit Voeding Nu 3: De passie van NAV-lid Corn'e van Dooren: ‘Ik kijk uit naar onderzoek over de biodiversiteit op ons bord’

Online event: De dilemma's van duurzaam eten

Online event: De dilemma's van duurzaam eten

Op donderdag 20 mei vindt de tweede Food Inspiration Session plaats. Tijdens deze online bijeenkomst, georganiseerd door Nutrimedia en Fix13, spreken verschillende experts over de dilemma's van duurzaam eten.