Gratis cholesteroltesten als onderdeel van Nationaal Programma Preventie

attachment-cholesterol-prikken_cropped-95-0-0-0-0

Vanaf half februari kunnen alle Nederlanders tussen de 30 en 70 jaar gratis hun cholesterol laten testen. De Nationale Cholesteroltest is een van de initiatieven van het Nationaal Programma Preventie.

Zes ministeries,  gemeenten, grote bedrijven en maatschappelijke organisaties werken samen binnen een plan om Nederlanders gezonder te laten leven.
De Nationale Cholesterol Test is een van de grootste actieonderdelen van het opgezette programma.

8 miljoen Nederlanders zijn niet op de hoogte van hun cholesterolgehalte, terwijl hoge waardes hiervan vaak wel binnen de leeftijdscategorieën van 30 tot 70 jaar voorkomen. Te hoog cholesterol verhoogt de kans op hart- en vaatziekten aanzienlijk.

Waar kun je een cholesteroltest laten doen?

De gratis cholesteroltesten zijn uit te voeren binnen 300 servicefilialen van Service Apotheken in Nederland. Dit onderdeel van het preventieprogramma wordt gefinancierd door de Nederlandse Hartstichting, de Nederlandse Vereniging van Diëtisten en voedingsmiddelenconcern Unilever.

Maatschappelijke verantwoordelijkheid

Ook zorgverzekeraars willen zich binnen het nationale programma preventie profileren en financieren daarom kooklessen en lessen over gezonde voeding op basisscholen. Op deze manier willen de zorgverzekeraars hun steentje bijdragen binnen de maatschappelijke verantwoordelijkheid.

Lees verder op Voeding Nu Online: Wereld kanker onderzoek fonds betere preventie

Meer over
Lees ook
Blog: (Bijna) diëtist

Blog: (Bijna) diëtist

Wanneer mensen horen dat ik Voeding en Diëtetiek studeer, verandert een etentje vaak spontaan in een impromptu intakegesprek. “Zijn koolhydraten nou goed of slecht?” Zo begint het meestal. Soms wijzen ze naar de pasta op hun bord: “Is dit wel gezond?”

Vertrouwen van klanten in merken na nep-nieuws ongewijzigd

Vertrouwen van klanten in merken na nep-nieuws ongewijzigd

Nep-nieuws over grote merken tast het vertrouwen van klanten in het merk niet aan. Dit blijkt uit een onderzoek van Yang Cheng van de North Carolina State University.Volgens Cheng is er veel eerder onderzoek verricht naar de reactie van consumenten op nep-nieuws op sociale media, maar er is weinig gekeken naar hoe dit het vertrouwen in merken kan beïnvloeden....

McDonald’s introduceert veggie nuggets

McDonald’s introduceert veggie nuggets

Fastfoodketen McDonald’s biedt haar kip nuggets vanaf deze week ook in een vegetarische variant aan. Met de Veggie Nuggets wil McDonalds’s inspelen op de groeiende behoefte van gasten om minder vlees te consumeren.Dat meldt McDonald’s gisteren. De fastfoodketen zegt te zien dat steeds meer gasten ervoor kiezen om een keertje geen vlees te eten. Veggie...