Green Protein Alliance bereikt 9 miljoen Nederlanders met ‘zo kan het ook’-campagne

plantaardig

Green Protein Alliance startte een jaar geleden het initiatief #zokanhetook, om de Nederlandse consument te stimuleren meer plantaardig te eten. Het platform biedt consumenten de mogelijkheid om product- en receptinspiratie op te doen. Door inzet van onder andere social media en influencers heeft het platform inmiddels 9 miljoen Nederlanders bereikt.

Daarover schrijft zustervakblad VMT. Een jaar na de lancering telt het online platform meer dan 290 recepten en 300 plantaardige producten. PJ Beers, voorzitter van Green Protein Alliance, laat weten dat hij trots is. “Het ‘zo kan het ook’-platform wil het voor alle Nederlanders makkelijker maken om gezonder en duurzamer te leven. Ik ben trots dat meer dan 30 bedrijven en organisaties samenwerken voor dit maatschappelijke doel”, aldus Beers.

[intermezzo:1]

Duurzamer eetpatroon

“Eetpatronen met meer plantaardige producten leveren relatief de meeste winst op om de voetafdruk van de voedselconsumptie in Nederland te verkleinen. De gemiddelde Nederlander consumeert momenteel 10 tot 20% meer dierlijke eiwitten dan de aanbevolen hoeveelheid. Een meer plantaardig voedselpatroon kan daardoor voor de gemiddelde Nederlander winst opleveren op het vlak van duurzaamheid én gezondheid”, gaat Beers verder.

Ingesleten voedselroutines

Het Planbureau voor de Leefomgeving maakte onlangs in een studie bekend dat ingesleten voedselroutines van invloed zijn op maken van duurzamere en gezondere keuzes bij de consument. Het initiatief #zokanhetook wil de Nederlandse consument helpen om duurzamere keuzes te maken. Bij de recepten en producten op de site staat aangegeven welk eiwitalternatief er gebruikt wordt en waar deze alternatieven te koop zijn.

Meer plantaardige keuzes

Afgelopen jaar zijn de retailverkopen van plantaardige variaties op zuivel, vis en vlees gestegen. Er zijn steeds meer plantaardige keuzes te vinden in de supermarktschappen en op de site van ‘zo kan het ook’. De site heeft een filter waardoor het zoeken van producten gemakkelijker is. Bijvoorbeeld het vinden van glutenvrije vegaburgers, sojavrije visvervangers of eiwitalternatieven van een specifiek merk.

zokanhetook-1024x586

Uitgebreide productenbase

Op haar site meldt ‘zo kan het ook’ dat er voor ieder dierlijk product een plantaardig alternatief bestaat. Met de uitgebreide productendatabase wil Green Protein Alliance laten zien hoe een voedingspatroon eruit ziet met plantaardige eiwitalternatieven in plaats van de vlees, vis en zuivel. Er staan producten op de site van onder andere merken als HAK, Alpro, SoFine, Karma Shoarma, Gro, Vivera, Quorn, Nestlé Garden Gourmet, Boon en de supermarkthuismerken.

[intermezzo:3]

Recepten

Verder kunnen verschillende bedrijven en organisaties recepten publiceren op de site. Dit varieert van burgers en salades tot hartige taarten en ontbijtrecepten. Zo is er een recept voor een portobello burger van Garden Gourmet met de Incredible Burger (inmiddels Sensational Burger). Daarnaast is er op de site een recept te vinden voor Teriyaki Pulled Fungi, gemaakt met de Grilled King Oyster Mushrooms van Botanic Bites.

Lees ook
“Duurzame voedingspatronen hier, moeten ook rekening houden met een beter milieu daar”

“Duurzame voedingspatronen hier, moeten ook rekening houden met een beter milieu daar”

Minder voedingsmiddelen van dierlijke oorsprong eten kan een weldaad zijn voor het milieu. Maar wat zijn de eventuele milieu-effecten van meer plantaardige voedingsmiddelen?

Europees Parlement: benaming plantaardige zuivel mag blijven

Europees Parlement: benaming plantaardige zuivel mag blijven

Plantaardige alternatieven voor zuivel mogen in hun naam termen als ‘alternatief voor kaas’ of ‘variatie op melk’ blijven hanteren. Het Europees Parlement heeft het voorstel over een verbod op ‘zuiveltermen’ ingetrokken.

VN organiseert wedstrijd voor bedrijven die het voedselsysteem transformeren

VN organiseert wedstrijd voor bedrijven die het voedselsysteem transformeren

Kleine en middelgrote bedrijven en start-ups die zich bezighouden met het transformeren van voedselsystemen, kunnen zich opgeven voor de Best Small Business-wedstrijd van de Verenigde Naties.