'Groene kleur in paprikastoplicht minst populair’

attachment-stoplichtpaprika

Van de consumenten geeft slechts 6 procent de voorkeur aan het traditonele ‘paprikastoplicht’ in de kleuren groen, rood en geel. Dat blijkt uit het consumentenonderzoek van unit ‘Vers van de Teler’ in de Markthal Rotterdam.

Over het algemeen zijn losse paprika’s duurder dan een stoplichtpaprika verpaking (3 in 1). Om te weten te komen welk paprikastoplicht de voorkeur geeft aan de consument, mochten 1.457 mensen een eigen paprikastoplicht samenstellen.

Oranje en rode variant

Een klein deel (6 procent) koos voor het traditionele paprikastoplicht (groen, geel, rood) en 5 procent voor een geheel groen paprikastoplicht. 21 procent ruilde de groene paprika in voor een oranje en 22 en 12 procent gaven de voorkeur aan 3 oranje en 3 rode varianten.  

 

Bitter en zoet

De voorkeur voor oranje en rood valt volgens P8: Ondernemend Paprika, die de belangen van Nederlandse paprikatelers vertegenwoordigt, te verklaren aan de smaak: de groene paprika is vrij bitter terwijl de oranje variant net als geel en rood zoeter is.

De groene variant zal nog wel verkocht worden gezien er een duidelijke doelgroep voor is, maar dan wellicht als losse variant. Als aanbeveling laat P8 weten dat het gunstig zou zijn als consumenten zelf hun keuze kunnen maken omdat dit verpakkingsmateriaal en schapruimte scheelt.

Omdat het een vrij kleine onderzoeksgroep bedraagt geeft de organisatie aan de resultaten als richtinggevend te beschouwen.

Lees ook
Blog: (Bijna) diëtist

Blog: (Bijna) diëtist

Wanneer mensen horen dat ik Voeding en Diëtetiek studeer, verandert een etentje vaak spontaan in een impromptu intakegesprek. “Zijn koolhydraten nou goed of slecht?” Zo begint het meestal. Soms wijzen ze naar de pasta op hun bord: “Is dit wel gezond?”

Column: Proeven doe je met je ogen

Column: Proeven doe je met je ogen

Uit Voeding Nu 3: Of je nu ’s avonds op de bank tv kijkt, door de supermarkt loopt of onderweg bent naar je werk, bijna overal kom je in aanraking met eten en drinken. Veel mensen hebben weinig inzicht in hoe deze voedselomgeving ons gedrag beïnvloedt.

Column: Het belang van dubbel inleven

Column: Het belang van dubbel inleven

‘Gewoon wat gezonder eten’, een regelmatig terugkerend, goedbedoeld advies. Voor mensen die dat met gemak doen, is het soms lastig te begrijpen dat een chocoladereep minder of juist een sinaasappel extra een hele opgave kan zijn. Dat vergt inlevingsvermogen.