‘Groter verzadigingsgevoel door koolhydraten bij de avondmaaltijd’

attachment-koolhydraten

Een energiebeperkt dieet waarbij koolhydraten alleen bij het avondeten gegeten mogen worden kan gezondheidsvoordelen opleveren voor mensen met ernstig overgewicht.

Dit concludeert onderzoekstudent Sigal Sofer van de Hebrew universiteit. De student werd begeleid door professor Zecharia Madar. Het onderzoek is gepubliceerd in twee vakbladen: Obesity en in Nutrition, Metabolism & Cardiovascular Diseases.

 

De 63 deelnemers, met een BMI hoger dan 30, werden in twee groepen verdeeld. Beide groepen kregen een zelfde dieet van 1500 calorieën (20% eiwit, 30–35% vet, 45–50% koolhydraten).

De controlegroep mocht verspreid over de dag koolhydraten eten. De experimentele groep alleen bij het avondeten.

 

Minder honger

Aan de hand van vragenlijsten concludeerden de onderzoekers na zes maanden dat de experimentele groep minder honger aangaf dan de controlegroep. Daarnaast waren ook de antropometrische gegevens, zoals gewicht en buikomvang, verbeterd ten opzichte van de controlegroep. De experimentele groep bleek in de avond minder hongerig te zijn in vergelijking met de controlegroep. Dit was terug te zien in de gemeten hormoonspiegels.

 

Volgens Madar kan dit dieet mogelijk uitkomst bieden voor mensen die moeite hebben om diëten vol te houden. Dit onderzoek suggereert dat er een gezondheidsvoordelen zijn voor mensen met obesitas en risico hart- en vaatziekten om koolhydraten alleen in de avond te eten, schrijft Madar.

 

Lees verder op Voeding Nu online:

Koolhydraatarm dieet verhoogt cholesterolgehalte

Hogere smaakintensiteit leidt tot snellere verzadiging

Meer over
Lees ook
Blog: (Bijna) diëtist

Blog: (Bijna) diëtist

Wanneer mensen horen dat ik Voeding en Diëtetiek studeer, verandert een etentje vaak spontaan in een impromptu intakegesprek. “Zijn koolhydraten nou goed of slecht?” Zo begint het meestal. Soms wijzen ze naar de pasta op hun bord: “Is dit wel gezond?”

Vertrouwen van klanten in merken na nep-nieuws ongewijzigd

Vertrouwen van klanten in merken na nep-nieuws ongewijzigd

Nep-nieuws over grote merken tast het vertrouwen van klanten in het merk niet aan. Dit blijkt uit een onderzoek van Yang Cheng van de North Carolina State University.Volgens Cheng is er veel eerder onderzoek verricht naar de reactie van consumenten op nep-nieuws op sociale media, maar er is weinig gekeken naar hoe dit het vertrouwen in merken kan beïnvloeden....

McDonald’s introduceert veggie nuggets

McDonald’s introduceert veggie nuggets

Fastfoodketen McDonald’s biedt haar kip nuggets vanaf deze week ook in een vegetarische variant aan. Met de Veggie Nuggets wil McDonalds’s inspelen op de groeiende behoefte van gasten om minder vlees te consumeren.Dat meldt McDonald’s gisteren. De fastfoodketen zegt te zien dat steeds meer gasten ervoor kiezen om een keertje geen vlees te eten. Veggie...