HAK onthult het ‘intelligente groentebord’ voor kinderen

HAK_KV-Helpende-bord_3_LR1-A1200x800-560x373

Nadat groentefabrikant HAK in december meldde dat het werkte aan de ontwikkeling van een 'intelligent' groentebord dat kinderen moet verleiden dagelijks meer groenten te eten, is het zover. Vandaag presenteert HAK het ‘Helpende Bord’ en onthult de achterliggende inzichten die leidden tot het uiteindelijk ontwerp, vormgeving en kleurstelling.

HAK wil met het Helpende Bord op een praktische manier ouders en de kinderen een helpende hand bieden om het structurele probleem dat kinderen te weinig groenten eten, aan te pakken. In de praktijk blijken kinderen gemiddeld niet boven de 73 gram/dag groenten uit te komen. En dat terwijl de gezondheidsrichtlijnen in die leeftijdsgroep tussen de 100-150 gram groenten per dag adviseren. Daarnaast eet 40% minder dan vijf dagen per week groenten.

Ons oog bepaalt wat we proeven en hoeveel we eten

Kinderen meer groente laten eten kan volgens de makers onder andere heel goed met behulp van servies. Dr. Betina Piqueras Fiszman onderzoeker aan Wageningen University & Research (WUR) bracht in dit kader diverse wetenschappelijke inzichten bijeen: ‘Voor we een hap genomen hebben, hebben we al ‘geproefd’ met onze ogen. Hoe we ons eten presenteren, heeft een grote invloed op onze eetbeleving en ook op hoeveel we er uiteindelijk van eten.’

Een intelligent groentebord

Het 'Helpende Bord' lijkt zo op het oog op een normaal bord, maar is dat toch niet: het is weliswaar net als een bord voor volwassenen gemaakt van keramiek, het is vrijwel wit van kleur en het is rond, maar er zitten allerlei subtiele nudgingtechnieken in verwerkt waaronder een verdieping die speciaal voor de groenten bestemd is. Het kind wordt zo zintuigelijk op het verkeerde been gezet en verleid meer groenten te eten dan anders. Klik hier voor de achtergrondvideo over de totstandkoming van het Helpende Bord.

HAK_KV-Infographic_LR

HAK_KV-Spiegelen_LR

Het bord werkt aan de hand van een aantal wetenschappelijke uitgangspunten:

1.    Spiegelen

Het brein van een kind spiegelt zich continu aan dat van zijn of haar ouders. Ze doen niet wat jij zegt, ze doen wat jij doet. Het bord is daarom niet vrolijk en van plastic met een afbeelding erop, maar rond en van keramiek. Net als dat van papa of mama. Dit zorgt ervoor dat een kind het gezonde eetgedrag van de ouders makkelijker volgt.

HAK_KV-Delboeuf-illusie_LR

2.    Delboeuf-illusie

Het bord is groter dan een gewoon kinderbord, hierdoor lijkt de portie groente kleiner. Voor de hersenen lijkt de maaltijd zo veel beter behapbaar. Door ook een verhoogde en gekleurde rand weg te laten wordt dit effect, dat de Delboeuf-illusie heet, versterkt.

3.    Meer = meer

HAK_KV-Meer-is-meer_LR

Als er meer van iets op je bord ligt, eet je er automatisch ook meer van. Een verdieping in het bord zorgt ervoor dat je meer groenten kan serveren, zonder dat het meer lijkt.

4.    Smaakvoller door kleur, maar wel de juiste

HAK_KV-Topshot-bord_Rode-kool_LR

Een witte ondergrond zorgt ervoor dat onze hersenen de groente aantrekkelijker vinden, waardoor ze als smaakvoller worden ervaren. De plek waar de groenten liggen is de witste plek op het bord. Dit helpt om de groente nóg aantrekkelijker te maken ten opzichte van de rest van de maaltijd.

5.    De weg van de minste weerstand

Eten dat dichter bij je ligt, belandt ook makkelijker in je buik.

Dat kan door het bord te draaien met de groente naar het kind toe.

Positieve testresultaten

Nicole Freid, directeur Marketing en Innovatie van HAK, hoopt dat ouders samen met hun kinderen simpelweg met het Helpende Bord aan de slag gaan: ‘We kunnen niet garanderen dat het voor iedereen werkt, maar vrijwel alle gezinnen die het bord bij hun kinderen hebben getest waren positief. De meeste ouders gaven aan dat het gemakkelijker was dan normaal om hun kinderen meer groenten te laten eten. Ook de kinderen zelf reageerden  enthousiast op het feit dat het Helpende Bord eruitziet als een echt grote mensen bord. Daarnaast werden de ouders zich meer bewust van hoeveel groenten ze eigenlijk moeten opscheppen om aan de voorgeschreven 100-150 gram/dag te komen. We zijn erg benieuwd naar de gebruikerservaringen die we de komende maanden hopen te verzamelen.’

Gezinnen kunnen hun gebruikerservaringen delen via hethelpendebord@hak.nl

Ervaring redactie Voeding Nu

De redactie van Voeding Nu mocht als een van de eersten een exemplaar van het Helpende Bord ontvangen. Emma Kruit, stagiaire Voeding Nu: ‘Toen ik het bord voor het eerst zag was ik verbaasd door de vormgeving, grootte en kleur, ik dacht: ‘Dit is toch niet voor kinderen?’. Maar toen ik de wetenschappelijke inzichten erachter hoorde, vielen alle puzzelstukjes in elkaar. Als kind zijnde wil je juist een ‘grote mensen bord’, ik denk dat alleen dat al kinderen kan stimuleren meer groente te eten.’

Verkrijgbaarheid

Het Helpende Bord is, naar een idee van DDB Unlimited, ontworpen door industrieel ontwerpers Waarmakers Studio uit Amsterdam en in Nederland geproduceerd door Royal Goedewaagen. Het is te koop bij de webshop van de Bijenkorf en - zodra deze weer open zijn - bij de Bijenkorf winkels. De adviesprijs is €12,95.

Lees ook
Maximum chloraatgehalte in zuigelingen- en peutervoeding

Maximum chloraatgehalte in zuigelingen- en peutervoeding

Het Bureau Risicobeoordeling & Onderzoek (BuRO, onderdeel van de NVWA) brengt advies uit over een maximaal chloraatgehalte in zuigelingen- en peutervoeding van 0,01 mg/kg. BuRO wil met de sector in gesprek om de chloraatgehalten in voeding voor deze doelgroep te verlagen.

Nederlander wil wel minder snoepen, maar gezond aanbod ontbreekt

Nederlander wil wel minder snoepen, maar gezond aanbod ontbreekt

Tweederde van de Nederlanders wil minder snoepen en snacken of is hier al actief mee bezig, maar gebrek aan gezond aanbod maakt het lastig. Dat blijkt uit onderzoek van het Voedingscentrum.

Schooltuin, samen eten of koken helpt

Schooltuin, samen eten of koken helpt

Gezond en duurzaam eten is een belangrijk thema voor opgroeiende kinderen en jongeren. Het verdient de voortdurende aandacht, ook op school. De effectiviteit van voedselonderwijs wordt vergroot door kennis te combineren met vaardigheden, zoals eten bereiden, proeven, samen eten of tuinieren in de schooltuin, en het betrekken van ouders hierbij.