Hartige of zoete geur heeft invloed op trek

attachment-geur

Een hartige geur zorgt voor meer trek in hartig eten, maar remt de trek in zoet eten. Dit blijkt uit Wagenings onderzoek naar de invloed van geur op onze voedselvoorkeuren. Het onderzoek is onlangs gepubliceerd in The international journal of obesity.

In de studie werden 21 vrouwen gedurende 20 minuten blootgesteld aan acht geuren: vijf voedselgeuren, twee niet-voedselgeuren en 1 maal aan geen geur. De geuren werden verspreid in een testruimte. De algemene trek, sensorisch specifieke trek (SSA) en de speekselvorming werden gemeten.

 

Trek

Alle voedselgeuren verhoogden significant de algemene trek en de specifieke trek vergeleken met de situatie waarin geen geur werd geroken. De non-foodgeuren verminderden de algemene trek. De trek verdween niet na de  testperiode van 20 minuten.

 

De geur van zoet verhoogde de trek in zoete voeding en verminderde de trek in hartig voedsel. Hetzelfde resultaat werd behaald door een hartige geur. De onderzoekers denken dat wanneer het lichaam voeding met een specifieke compositie van macronutrienten verwacht, het onwenselijk is om voedsel te consumeren dat erg verschilt van dat type voedsel.

 

Lees verder op Voeding Nu online:

Aanmoediging om af te vallen leidt tot ongezond diëten

Meer over
Lees ook
Blog: (Bijna) diëtist

Blog: (Bijna) diëtist

Wanneer mensen horen dat ik Voeding en Diëtetiek studeer, verandert een etentje vaak spontaan in een impromptu intakegesprek. “Zijn koolhydraten nou goed of slecht?” Zo begint het meestal. Soms wijzen ze naar de pasta op hun bord: “Is dit wel gezond?”

Vertrouwen van klanten in merken na nep-nieuws ongewijzigd

Vertrouwen van klanten in merken na nep-nieuws ongewijzigd

Nep-nieuws over grote merken tast het vertrouwen van klanten in het merk niet aan. Dit blijkt uit een onderzoek van Yang Cheng van de North Carolina State University.Volgens Cheng is er veel eerder onderzoek verricht naar de reactie van consumenten op nep-nieuws op sociale media, maar er is weinig gekeken naar hoe dit het vertrouwen in merken kan beïnvloeden....

McDonald’s introduceert veggie nuggets

McDonald’s introduceert veggie nuggets

Fastfoodketen McDonald’s biedt haar kip nuggets vanaf deze week ook in een vegetarische variant aan. Met de Veggie Nuggets wil McDonalds’s inspelen op de groeiende behoefte van gasten om minder vlees te consumeren.Dat meldt McDonald’s gisteren. De fastfoodketen zegt te zien dat steeds meer gasten ervoor kiezen om een keertje geen vlees te eten. Veggie...