Harvard: ‘Ontbijt overslaan zorgt voor 27% grotere kans op hartaanval bij mannen’

attachment-ontbijt2

Mannen die het ontbijt overslaan hebben 27% meer kans op een hartaanval of een andere hartaandoening, dan mannen die wel ontbijten. Dat blijkt uit onderzoek van Harvard Medical School.

De mannen hebben grotere kans op gewichtstoename, diabetes, een hoge bloeddruk en een verhoogd cholesterol, volgens onderzoeker Eric Rimm van Harvard.


Ongezonde leefstijl

Ook blijkt dat mannen die niet ontbijten vaker een ongezonde leefstijl hebben. Ze rookten vaker, bewogen minder en dronken (meer) alcohol.

Hongergevoel

Als iemand het ontbijt overslaat kan een hongergevoel later op de dag ervoor zorgen dat diegene grotere en ongezondere maaltijden nuttigt, die in korte tijd verwerkt worden. Dit kan een negatief effect hebben op de bloedsuikerspiegel, de bloeddruk en het cholesterol.

Ook is het ontbijt vaak een van de gezondste maaltijden op de dag, die dan gemist wordt.


Vrouwen

Rimm volgde bijna 27.000 Amerikaanse mannen in de leeftijd van 45 tot 82 jaar zestien jaar lang. In die periode kregen 1.527 mannen een hartaanval.


De onderzoekers verwachten een soortgelijk effect bij vrouwen.

Snacken

Naast het overslaan van het ontbijt was ook nachtelijk snacken een risicofactor voor hartziekten. Dit is een minder groot probleem, omdat niet veel mannen ’s nachts uit bed komen om te eten, volgens de onderzoekers.


Circulation

De resultaten van het onderzoek publiceerde Rimm samen met zijn collega’s in het tijdschrift Circulation.

Lees verder op Voeding Nu online:

Hoger vetpercentage door niet ontbijten

Ontbijt overslaan maakt pubers dik

Meer over
Lees ook
Blog: (Bijna) diëtist

Blog: (Bijna) diëtist

Wanneer mensen horen dat ik Voeding en Diëtetiek studeer, verandert een etentje vaak spontaan in een impromptu intakegesprek. “Zijn koolhydraten nou goed of slecht?” Zo begint het meestal. Soms wijzen ze naar de pasta op hun bord: “Is dit wel gezond?”

Vertrouwen van klanten in merken na nep-nieuws ongewijzigd

Vertrouwen van klanten in merken na nep-nieuws ongewijzigd

Nep-nieuws over grote merken tast het vertrouwen van klanten in het merk niet aan. Dit blijkt uit een onderzoek van Yang Cheng van de North Carolina State University.Volgens Cheng is er veel eerder onderzoek verricht naar de reactie van consumenten op nep-nieuws op sociale media, maar er is weinig gekeken naar hoe dit het vertrouwen in merken kan beïnvloeden....

McDonald’s introduceert veggie nuggets

McDonald’s introduceert veggie nuggets

Fastfoodketen McDonald’s biedt haar kip nuggets vanaf deze week ook in een vegetarische variant aan. Met de Veggie Nuggets wil McDonalds’s inspelen op de groeiende behoefte van gasten om minder vlees te consumeren.Dat meldt McDonald’s gisteren. De fastfoodketen zegt te zien dat steeds meer gasten ervoor kiezen om een keertje geen vlees te eten. Veggie...