Iglo oneens met verkiezing Wakker Dier Liegebeest 2012

attachment-Liegebeest

De Liegebeest is de ‘prijs’ voor het meest misleidende product, uiting of reclame als het gaat om dierenwelzijn.

Wakker Dier kiest Iglo vanwege de mooie woorden over duurzaamheid op een verpakking waar plofkip in zit. Het gaat hierbij om het product ‘10 Chicken Sticks.’

 

‘Iglo achterblijver’

“De gemiddelde plofkip is kreupel, lijdt pijn en krijgt twee dagdoseringen antibiotica in zijn korte leven van zes weken. Wat een lef om daarbij borstklopperig te roepen hoe duurzaam je bent. Iglo is juist een achterblijver. Laat Iglo eerst maar eens overstappen naar kip met een keurmerk”, aldus Wakker Dier.

 

Beweringen Wakker Dier

Iglo weerlegt de beweringen van Wakker Dier in een open brief. Volgens Iglo baseert de dierenorganisatie zijn argumenten op verkeerde informatie. “Wakker Dier stelt de verwijzing naar het duurzaamheidsbeleid ter discussie, omdat de 10 Chicken Sticks gemaakt zijn van reguliere kip in plaats van de voorkeur versie van Wakker Dier’s 1 ster Beter Leven of meer”, aldus Iglo.

 

Dierenwelzijn en duurzaamheid

In een open brief naar Wakker Dier geeft Iglo de feiten zoals zij ze zien:

  • “Wakker Dier pleit alleen voor dierenwelzijn en voor het gebruik van 1 ster Beter Leven of meer, maar ze houden er geen rekening mee of een dergelijk voorstel al dan niet duurzaam is voor het milieu of betaalbaar is voor de consument”

  • “Bij Iglo nemen we zowel dierenwelzijn als duurzaamheid heel serieus en zijn we de mening toegedaan, dat met beiden rekening gehouden moet worden. WNF (het Wereldnatuurfonds) onderstreept dit (statement is te vinden op de Iglo website).”

  • “Wij zorgen ervoor dat al onze kippen direct terug traceerbaar zijn naar de boerderijen waar de vogels werden gekweekt. Dit betekent dat de verzorging van de dieren gebeurt volgens hoge normen, ongeacht in welk land de kip wordt gekweekt. Wij vragen aan al onze leveranciers om aan onze Poultry Code of Practice te voldoen, die alle aspecten van het kippenwelzijn van dierenvoeder tot de behandeling van de vogels dekt en wij hebben onafhankelijke en gekwalificeerde dierenartsen om ervoor te zorgen dat ze gezond zijn.”

  • “Wij geloven dat de Iglo kip op de lange termijn meer duurzaam is, omdat scharrelkippen meer ruimte nodig hebben, meer voer eten en meer land nodig hebben om te groeien. De grootte en de omvang van de middelen, die hiervoor nodig zijn, zou kipproducten onbetaalbaar en niet duurzaam maken en een recente onafhankelijke wetenschappelijke studie ondersteunt dit punt (lees hier artikel op Trouw.nl).”

Dialoog

Iglo nodigt Wakker Dier uit voor een “eerlijke en open dialoog” over het onderwerp. Daarmee hopen de twee bedrijven het probleem serieus aan te pakken. Wakker Dier heeft het voorstel aanvaard.

 

Lees verder op Voeding Nu online:

Nederlandse pluimveesector steeds duurzamer

Consument geeft meer uit aan duurzaam voedsel 

Meer over
Lees ook
Vertrouwen van klanten in merken na nep-nieuws ongewijzigd

Vertrouwen van klanten in merken na nep-nieuws ongewijzigd

Nep-nieuws over grote merken tast het vertrouwen van klanten in het merk niet aan. Dit blijkt uit een onderzoek van Yang Cheng van de North Carolina State University.Volgens Cheng is er veel eerder onderzoek verricht naar de reactie van consumenten op nep-nieuws op sociale media, maar er is weinig gekeken naar hoe dit het vertrouwen in merken kan beïnvloeden....

McDonald’s introduceert veggie nuggets

McDonald’s introduceert veggie nuggets

Fastfoodketen McDonald’s biedt haar kip nuggets vanaf deze week ook in een vegetarische variant aan. Met de Veggie Nuggets wil McDonalds’s inspelen op de groeiende behoefte van gasten om minder vlees te consumeren.Dat meldt McDonald’s gisteren. De fastfoodketen zegt te zien dat steeds meer gasten ervoor kiezen om een keertje geen vlees te eten. Veggie...

Beyond Meat maakt ‘burgers’ voor McDonald’s

Beyond Meat maakt ‘burgers’ voor McDonald’s

Beyond Meat kan binnenkort mogelijk nog een grote fastfoodketen aan zijn klantenbestand toevoegen: McDonald’s. De fabrikant van vleesvervangers heeft een plantaardig alternatief ontwikkeld voor de BLT burgers.Vooralsnog gaat het om een lokale proef in Canada. Bij 28 restaurants in de Canadese provincie Ontario zet McDonald’s een plantaardige burger...