Ingeblikte groenten en fruit kunnen fruit- en groenteconsumptie verhogen

attachment-Groente-in-blik2_cropped-146-446-332-7-8

Dat ingeblikte groenten en fruit vaak even gezond zijn als verse en ingevroren groenten is al wat langer bekend. Een nieuw onderzoek van  de State of Michigan University heeft dit bevestigd. Ook geven de onderzoekers aan dat in blik geconserveerde groenten kunnen bijdragen aan een hogere consumptie.

De Amerikaanse bevolking consumeert te weinig groenten en fruit. Redenen hiervoor zijn vaak de (hogere) kosten voor verse producten en de soms moeilijke verkrijgbaarheid ervan in bepaalde gebieden.

 

Meer voedingsstoffen

 

Ingeblikte groenten en fruit lijken hier  een uitkomst voor te bieden. Uit het onderzoek, geleid door Dr. Steven Miller, kwam naar voren dat ingeblikte groenten en fruit niet alleen goedkoper zijn, maar ook dat ze vaak even rijk zijn aan voedingsstoffen dan hun ingevroren of verse varianten. In sommige gevallen bevatten ingeblikte groenten zelfs meer voedingsstoffen dan het verse of diepgevroren product. Ingeblikte tomaten zijn bijvoorbeeld rijker aan lycopeen en vitamine B.

 

Voor het onderzoek zijn 40 studies bekeken. In deze studies zijn van acht verschillende groentesoorten en tien verschillende fruitsoorten de hoeveelheid calorieën, voedingstoffen en prijsverhouding bekeken. De fruit- en groentesoorten werden aangeleverd in verse, bevroren of ingeblikte toestand.

 

Het onderzoek is uitgevoerd in opdracht van een bedrijf dat blikken produceert.

 

Lees verder op Voeding Nu online:

Onderzoek naar bevorderen fruitconsumptie

Gezond eetpatroon tijdens zwangerschap tegen vroeggeboorte

Meer over
Lees ook
Blog: (Bijna) diëtist

Blog: (Bijna) diëtist

Wanneer mensen horen dat ik Voeding en Diëtetiek studeer, verandert een etentje vaak spontaan in een impromptu intakegesprek. “Zijn koolhydraten nou goed of slecht?” Zo begint het meestal. Soms wijzen ze naar de pasta op hun bord: “Is dit wel gezond?”

Vertrouwen van klanten in merken na nep-nieuws ongewijzigd

Vertrouwen van klanten in merken na nep-nieuws ongewijzigd

Nep-nieuws over grote merken tast het vertrouwen van klanten in het merk niet aan. Dit blijkt uit een onderzoek van Yang Cheng van de North Carolina State University.Volgens Cheng is er veel eerder onderzoek verricht naar de reactie van consumenten op nep-nieuws op sociale media, maar er is weinig gekeken naar hoe dit het vertrouwen in merken kan beïnvloeden....

McDonald’s introduceert veggie nuggets

McDonald’s introduceert veggie nuggets

Fastfoodketen McDonald’s biedt haar kip nuggets vanaf deze week ook in een vegetarische variant aan. Met de Veggie Nuggets wil McDonalds’s inspelen op de groeiende behoefte van gasten om minder vlees te consumeren.Dat meldt McDonald’s gisteren. De fastfoodketen zegt te zien dat steeds meer gasten ervoor kiezen om een keertje geen vlees te eten. Veggie...