Initiatieven om overgewicht tegen te gaan zijn nog te versnipperd

De initiatieven om overgewicht tegen te gaan zijn omvangrijk en versnipperd, luidt één de conclusies van de tussentijdse evaluatie van het adviesbureau Schuttelaar & Partners in opdracht van de stuurgroep Convenant Overgewicht. De eerste stappen zijn gezet, maar uit de cijfers blijkt dat het resultaat nog op zich laat wachten.

Van de werkgevers blijkt 78 procent geen beleid te hebben op het gebied van overgewicht; het leeft als thema niet voldoende om er werk van te maken. Tevens is het aanbod van gezonde voeding op de werkvloer laag. Opvallend is dat 86 procent van de sportbonden en sportverenigingen ook geen beleid heeft op overgewicht en dat de kantines ongezonde producten aanbieden. Overigens geldt dit niet voor fitnesscentra, daar worden wel afslankprogramma’s aangeboden. De scholen doen het iets beter. Op 68 procent van de scholen is geen beleid op overgewicht, maart er gebeurt veel op het gebied van gezonde voeding en beweging. Verder blijkt uit de evaluatie dat de media veel aandacht besteedt aan overgewicht en dat het belang van bewegen en een goede voeding wel bekend zijn bij het grote publiek.


De tussentijdse evaluatie is bedoeld om te zien in hoeverre de Convenantpartners onder leiding van Paul Rosenmüller in staat zijn geweest om organisaties te stimuleren overgewichtpreventie en het aanbieden van gezonde keuzen mogelijk te maken. Het adviesbureau Schuttelaar & Partners adviseert de Convenantpartners onder andere te werken met koepelorganisaties om alle verschillende initiatieven te verenigen.

Meer over
Lees ook
Blog: (Bijna) diëtist

Blog: (Bijna) diëtist

Wanneer mensen horen dat ik Voeding en Diëtetiek studeer, verandert een etentje vaak spontaan in een impromptu intakegesprek. “Zijn koolhydraten nou goed of slecht?” Zo begint het meestal. Soms wijzen ze naar de pasta op hun bord: “Is dit wel gezond?”

Vertrouwen van klanten in merken na nep-nieuws ongewijzigd

Vertrouwen van klanten in merken na nep-nieuws ongewijzigd

Nep-nieuws over grote merken tast het vertrouwen van klanten in het merk niet aan. Dit blijkt uit een onderzoek van Yang Cheng van de North Carolina State University.Volgens Cheng is er veel eerder onderzoek verricht naar de reactie van consumenten op nep-nieuws op sociale media, maar er is weinig gekeken naar hoe dit het vertrouwen in merken kan beïnvloeden....

McDonald’s introduceert veggie nuggets

McDonald’s introduceert veggie nuggets

Fastfoodketen McDonald’s biedt haar kip nuggets vanaf deze week ook in een vegetarische variant aan. Met de Veggie Nuggets wil McDonalds’s inspelen op de groeiende behoefte van gasten om minder vlees te consumeren.Dat meldt McDonald’s gisteren. De fastfoodketen zegt te zien dat steeds meer gasten ervoor kiezen om een keertje geen vlees te eten. Veggie...