Initiatieven om overgewicht tegen te gaan zijn nog te versnipperd

De initiatieven om overgewicht tegen te gaan zijn omvangrijk en versnipperd, luidt één de conclusies van de tussentijdse evaluatie van het adviesbureau Schuttelaar & Partners in opdracht van de stuurgroep Convenant Overgewicht. De eerste stappen zijn gezet, maar uit de cijfers blijkt dat het resultaat nog op zich laat wachten.

Van de werkgevers blijkt 78 procent geen beleid te hebben op het gebied van overgewicht; het leeft als thema niet voldoende om er werk van te maken. Tevens is het aanbod van gezonde voeding op de werkvloer laag. Opvallend is dat 86 procent van de sportbonden en sportverenigingen ook geen beleid heeft op overgewicht en dat de kantines ongezonde producten aanbieden. Overigens geldt dit niet voor fitnesscentra, daar worden wel afslankprogramma’s aangeboden. De scholen doen het iets beter. Op 68 procent van de scholen is geen beleid op overgewicht, maart er gebeurt veel op het gebied van gezonde voeding en beweging. Verder blijkt uit de evaluatie dat de media veel aandacht besteedt aan overgewicht en dat het belang van bewegen en een goede voeding wel bekend zijn bij het grote publiek.


De tussentijdse evaluatie is bedoeld om te zien in hoeverre de Convenantpartners onder leiding van Paul Rosenmüller in staat zijn geweest om organisaties te stimuleren overgewichtpreventie en het aanbieden van gezonde keuzen mogelijk te maken. Het adviesbureau Schuttelaar & Partners adviseert de Convenantpartners onder andere te werken met koepelorganisaties om alle verschillende initiatieven te verenigen.

Meer over
Lees ook
Beyond Meat maakt ‘burgers’ voor McDonald’s

Beyond Meat maakt ‘burgers’ voor McDonald’s

Beyond Meat kan binnenkort mogelijk nog een grote fastfoodketen aan zijn klantenbestand toevoegen: McDonald’s. De fabrikant van vleesvervangers heeft een plantaardig alternatief ontwikkeld voor de BLT burgers.Vooralsnog gaat het om een lokale proef in Canada. Bij 28 restaurants in de Canadese provincie Ontario zet McDonald’s een plantaardige burger...

FrieslandCampina toont 3 trends en 7 microtrends voor 2019-2020

FrieslandCampina toont 3 trends en 7 microtrends voor 2019-2020

FrieslandCampina heeft voor het eerst een trendrapport gemaakt voor het jaar 2019-2020. Hieruit komen drie hoofdtrends en ook een aantal microtrends naar voren. Wat waren de bevindingen van het Nederlandse zuivelbedrijf?Elk jaar worden verschillende trends voor de voedingsmiddelenindustrie op een rijtje gezet voor het volgende jaar. Voor het eerst heeft...

Albert Heijn winnaar Liegebeest 2019

Albert Heijn winnaar Liegebeest 2019

Albert Heijn is gekozen als Liegebeest 2019 in de verkiezing van Wakker Dier. De supermarktketen kreeg 7.000 van de in totaal 19.000 uitgebrachte stemmen.Albert Heijn kreeg zijn nominatie vanwege de verpakking van de AH kip, waarop staat dat de kip ‘meer ruimte’ heeft. Volgens Wakker Dier geeft de supermarktketen haar kippen echter de minste ruimte,...