Initiatieven ter preventie van obesitas in kaart gebracht

attachment-atlas_cropped-100-446-332-70-5

De World Obesity Federation lanceert deze week een interactieve atlas die zo’n 80 Europese maatschappelijke initiatieven ter preventie van obesitas laat zien. Op de kaart staan initiatieven van 24 Europese landen met een link naar de projectwebsites, details van de interventies en informatie over de doelgroepen.

De nieuwe interactieve Atlas maakt deel uit van het SPOTLIGHT project, een door de EU gesubsidieerd programma. De coördinator is het VU Medisch Centrum en de data zijn verzameld door de Universiteit Maastricht en Bergen University (Noorwegen). Nadruk van de verzamelde gegevens ligt op volwassenen, die onder meer zijn ingedeeld naar sociaal-economische status.

Dataverzameling

Voor de dataverzameling zijn ruim 500 gezondheidsprofessionals, vrijwilligersorganisaties, liefdadigheidsinstellingen en overheden benaderd. Er is een jaar aan de interactieve Atlas gewerkt.

Aandacht

‘Het is bemoedigend om zoveel verschillende benaderingen te zien voor de aanpak van obesitas en bevordering van gezondheid bij volwassenen’, aldus Dr. Tim Lobstein, policy director van de World Obesity Federation. ‘Veel projecten hebben beperkte middelen en kunnen zelf geen publiciteit betalen. Het doet ons deugd dat we zoveel initiatieven gevonden hebben en dat wij ze de aandacht kunnen geven die ze verdienen.’

Lees verder op Voeding Nu online:

Resultaten zeven landen studie gebundeld online

 

Meer over
Lees ook
Blog: (Bijna) diëtist

Blog: (Bijna) diëtist

Wanneer mensen horen dat ik Voeding en Diëtetiek studeer, verandert een etentje vaak spontaan in een impromptu intakegesprek. “Zijn koolhydraten nou goed of slecht?” Zo begint het meestal. Soms wijzen ze naar de pasta op hun bord: “Is dit wel gezond?”

Vertrouwen van klanten in merken na nep-nieuws ongewijzigd

Vertrouwen van klanten in merken na nep-nieuws ongewijzigd

Nep-nieuws over grote merken tast het vertrouwen van klanten in het merk niet aan. Dit blijkt uit een onderzoek van Yang Cheng van de North Carolina State University.Volgens Cheng is er veel eerder onderzoek verricht naar de reactie van consumenten op nep-nieuws op sociale media, maar er is weinig gekeken naar hoe dit het vertrouwen in merken kan beïnvloeden....

McDonald’s introduceert veggie nuggets

McDonald’s introduceert veggie nuggets

Fastfoodketen McDonald’s biedt haar kip nuggets vanaf deze week ook in een vegetarische variant aan. Met de Veggie Nuggets wil McDonalds’s inspelen op de groeiende behoefte van gasten om minder vlees te consumeren.Dat meldt McDonald’s gisteren. De fastfoodketen zegt te zien dat steeds meer gasten ervoor kiezen om een keertje geen vlees te eten. Veggie...