Instituut voor voedselveiligheid moet steunpilaar worden voor NVWA

attachment-nieuw-inst-voedselveiligheid

Wageningen Food Safety Research (WFSR) is een nieuwe organisatie voor voedsel- en voederveiligheid in Nederland. Het is een samenvoeging van het Rikilt en het laboratorium voor voeder- en voedselveiligheid van de NVWA. De samenwerking is vanaf 1 juni actief.

WFSR maakt onderdeel uit van Wageningen University & Research. Op 14 januari 2019 zijn de benodigde documenten in Wageningen ondertekend. Volgens de betrokkenen wordt door deze samenvoeging de kennis van voedsel- en voederveiligheid en voedselfraude vergroot.

 

Steunpilaar

Het instituut moet een steunpilaar bij incidenten en crises vormen voor de NVWA, de ministeries van LNV en VWS. Daarnaast speelt het een rol bij milieu-incidenten en (voedsel)vergiftigingen. Daarnaast functioneert WFSR tevens als nationaal en Europees referentielaboratorium.

 

Al nauwe samenwerking

Het RIKILT (230 medewerkers) en het Laboratorium voor Voeder- Voedselveiligheid (130 medewerkers) zitten al geruime tijd in hetzelfde gebouw op de Wageningen Campus en werken al nauw samen.

 

Aan deze samenvoeging is een lang proces voorafgegaan waarin in juni 2018 het politieke besluit door een kamerbrief van de ministers van LNV en MZS (medische zorg en sport) werd bekrachtigd.

Meer over
Lees ook
Blog: (Bijna) diëtist

Blog: (Bijna) diëtist

Wanneer mensen horen dat ik Voeding en Diëtetiek studeer, verandert een etentje vaak spontaan in een impromptu intakegesprek. “Zijn koolhydraten nou goed of slecht?” Zo begint het meestal. Soms wijzen ze naar de pasta op hun bord: “Is dit wel gezond?”

Vertrouwen van klanten in merken na nep-nieuws ongewijzigd

Vertrouwen van klanten in merken na nep-nieuws ongewijzigd

Nep-nieuws over grote merken tast het vertrouwen van klanten in het merk niet aan. Dit blijkt uit een onderzoek van Yang Cheng van de North Carolina State University.Volgens Cheng is er veel eerder onderzoek verricht naar de reactie van consumenten op nep-nieuws op sociale media, maar er is weinig gekeken naar hoe dit het vertrouwen in merken kan beïnvloeden....

McDonald’s introduceert veggie nuggets

McDonald’s introduceert veggie nuggets

Fastfoodketen McDonald’s biedt haar kip nuggets vanaf deze week ook in een vegetarische variant aan. Met de Veggie Nuggets wil McDonalds’s inspelen op de groeiende behoefte van gasten om minder vlees te consumeren.Dat meldt McDonald’s gisteren. De fastfoodketen zegt te zien dat steeds meer gasten ervoor kiezen om een keertje geen vlees te eten. Veggie...