‘Intermittent fasting werkt alleen doordat je minder calorieën eet’

attachment-Intermittent-fasting

Onlangs publiceerde Voeding Nu een studie waaruit blijkt dat intermittent fasting kan helpen bij afvallen. Voeding Nu sprak met Sander Kersten, hoogleraar moleculaire voeding aan Wageningen University & Research en gespecialiseerd in vasten.

Uit de studie bleek dat mensen die alleen tussen 3 en 7 of tussen 1 en 7 mochten eten, gemiddeld 550 kcal minder inname. Bovendien verloren ze drie procent van hun lichaamsgewicht. Voeding Nu stelde wetenschapper Sander Kersten enkele vragen over dit onderwerp.

Sander-Kersten-240x300 Sander Kersten

Wat is uw visie op intermittent fasting?

‘Vasten is de laatste tijd populair geworden. Daardoor wordt er ook veel onderzoek naar gedaan. Eerst was dat vooral proefdieronderzoek, nu is er ook meer onderzoek op mensen.’

‘Wat die studies gemeen hebben, is dat je een restrictie oplegt. In dit geval is die gebonden aan tijd. Er zijn verschillende varianten van intermittent fasting, maar ze hebben altijd tot gevolg dat mensen minder gaan eten. Elke restrictie leidt tot een energiereductie. Dat hangt natuurlijk wel af van de grootte van die restrictie.’

‘Behalve gewichtsverlies laten studies soms ook een verbetering van andere waardes zien, zoals het cholesterolgehalte en de bloeddruk. Vaak worden die studies uitgevoerd bij mensen bij wie die waardes zijn verhoogd. Als die mensen afvallen, verbeteren die waardes ook. Dat spreekt eigenlijk voor zich.’

‘Bovendien is de vraag wat de effecten op de lange termijn zijn. In een gecontroleerde studie is de therapietrouw hoog. Maar wat er gebeurt als de studie voorbij is?’

Dat sluit aan op het onderzoek dat ik u heb gestuurd. De deelnemers namen gemiddeld 550 kcal minder in en vielen 3 procent af. Zouden dezelfde mensen ook afgevallen zijn als ze 550 kcal minder hadden gegeten, maar wel verspreid over de dag?

‘Dat is inderdaad precies wat we willen weten. Dit soort studies bewijzen niet of het werkelijk uitmaakt wanneer je eet.’

‘Dat zou je op twee manieren kunnen onderzoeken. Op de eerste manier zou je een studie kunnen doen waarbij mensen hun gewicht behouden. Twee groepen eten dan hetzelfde, maar de ene groep eet alles binnen een bepaalde tijd, terwijl de andere groep verspreid over de dag eet. Op de tweede manier onderzoek je welke mensen meer gewicht verliezen. In dat geval laat je ze allebei minder eten dan hun energiebehoefte, maar ook weer op verschillende tijden.’

‘Je wilt onderzoeken of intermittent fasting effect heeft vergeleken met elk ander dieet.’

Waarom worden die studies niet gedaan?

‘Je moet kennis van zaken hebben om de controlegroep goed te kunnen begeleiden. Als je wilt dat mensen geen gewicht verliezen, is dat lastig. Je moet ze steeds wegen en begeleiden. Dat is een moeilijkere studie dan één groep een instructie geven en de andere niet. Om dat op elkaar af te stemmen, vereist meer kennis.’

[intermezzo:1]

‘Een onderzoek zonder die afstemming, is dus eigenlijk te makkelijk. Ik vind het bijzonder dat dit soort artikelen in toptijdschriften geplaatst worden. Het bewijst alleen dat je kunt afvallen door minder te eten. Dat heeft positieve gezondheidseffecten. Veel meer dan dat kun je niet concluderen.’

Lees ook
Vierde Nationale Suiker Challenge van start

Vierde Nationale Suiker Challenge van start

Gisteren ging de vierde Nationale Suiker Challenge van start. Dit jaar proberen 50.000 Nederlanders een week lang geen producten te eten en te drinken met toegevoegde suikers.

VoedingNL21: laatste inzichten over vet en metabole gezondheid

VoedingNL21: laatste inzichten over vet en metabole gezondheid

Op 10 juni vindt zowel online als in Utrecht het congres VoedingNL21 plaats. Dit congres, bestemd voor iedereen die beroepsmatig met voedingswetenschappen bezig is, biedt de laatste inzichten op het gebied van vetten en vetweefsel en de rol die ze in de processen in het lichaam spelen.

Een week lang suikervrij

Een week lang suikervrij

Van 7 t/m 13 juni vindt voor de vierde keer de Nationale Suiker Challenge plaats. Doel: een week lang zonder toegevoegde suikers eten en drinken. Organisator Diabetes Fonds hoopt met de campagne 75.000 mensen zo ver te krijgen.