Is het kindermenu nog van deze tijd?

attachment-kindermenu-kaart

Bijna driekwart van de ouders vindt de huidige kindermenu’s niet gezond. Marktonderzoeksbureau Panel Wizard deed in opdracht van horecagroothandel Sligro onderzoek naar de mening van gezinnen over de huidige kindermenukaarten in verschillende restaurants.

Naar aanleiding van dit onderzoek is Sligro gister van start gegaan met de campagne ‘Kleine Gasten’ om horecaondernemers te helpen met gezondere kindermenu’s op te stellen.

Hippe kindermenu’s

Uit het onderzoek van Panel Wizard komt naar voren dat de kindermenu’s in restaurants van tegenwoordig achterblijven ten opzichte van de vernieuwde, hippe en gezonde menuconcepten die voor volwassenen bestaan. Veel kindermenu’s bestaan nu nog uit pannenkoeken en patat. Het merendeel van de ouders van deze gezinnen vindt deze menu’s dus niet meer van deze tijd. Tijd voor verandering concluderen Panelwizard en Sligro.

Onderzoek naar huidige kindermenukaarten

In het onderzoek van Panelwizard werden meer dan 1.000 Nederlandse gezinnen met minimaal één kind tussen de 5 en 10 jaar ondervraagd. De enquête bevatte vragen over de menukaarten.

 

Bijna driekwart van de ouders ontevreden over huidige menukaart

Uit de resultaten blijkt dat bijna drie kwart van de ouderen (70 procent) de kindermenu’s niet gezond genoeg vindt. Sligro zegt hier grote waarde aan te hangen aangezien bijna de helft van de Nederlandse ouders (45 procent) minstens één keer per maand met hun kinderen buiten de deur eet.

Restaurants kunnen meer in spelen op gezondere voeding

Ook vindt 65 procent van de ouders dat horecabedrijven meer kunnen inspelen op gezondere voeding in menukaarten. 42 procent van de ondervraagden vindt dat het eten te laat wordt geserveerd. Bijna een kwart van de ouders vindt dat de menu’s er niet aantrekkelijk eruitzien.

Kleine gasten

Sligro wil met de actie Kleine Gasten horecaondernemers een handje op weg helpen de kindermenu’s aan de wensen van de ouders aan te passen. Via een campagnewebsite biedt de horecagroothandel tips voor een speelse en aantrekkelijke opmaak van het bord en worden recepten voor gezonde kindermenu´s gegeven. Verder is Sligro gestart met een Inspiratie lab ZiN waarin het bedrijf activiteiten voor de horeca aanbiedt zoals presentaties, vaktrainingen en culinaire events en masterclasses.

 

 

 

Lees ook
Eetgedrag Nederlanders veranderd door COVID-19

Eetgedrag Nederlanders veranderd door COVID-19

22% van de Nederlanders eten sinds de coronacrisis gezonder en 12% juist minder gezond. Dit kwam uit onderzoek van Wageningen University & Research (WUR) naar het effect van de pandemie op ons eetgedrag.

Blog: (Bijna) diëtist

Blog: (Bijna) diëtist

Wanneer mensen horen dat ik Voeding en Diëtetiek studeer, verandert een etentje vaak spontaan in een impromptu intakegesprek. “Zijn koolhydraten nou goed of slecht?” Zo begint het meestal. Soms wijzen ze naar de pasta op hun bord: “Is dit wel gezond?”

Column: Proeven doe je met je ogen

Column: Proeven doe je met je ogen

Uit Voeding Nu 3: Of je nu ’s avonds op de bank tv kijkt, door de supermarkt loopt of onderweg bent naar je werk, bijna overal kom je in aanraking met eten en drinken. Veel mensen hebben weinig inzicht in hoe deze voedselomgeving ons gedrag beïnvloedt.