Japan roept jongeren op om meer alcohol te drinken

19 augustus 2022 Redactie BeverageNL
Foto: Unsplash

Opvallend nieuws uit Japan. Terwijl in Nederland de overheid jongeren juist oproept om minder te gaan drinken, gebeurt in Japan het tegenovergestelde. De Japanse jongeren moeten meer alcohol gaan drinken. De reden? Meer inkomsten voor de overheid.

De afgelopen dertig jaar daalde de alcoholconsumptie van de Japanners. In 1995 lag het gemiddelde per persoon op 100 liter per jaar, in 2020 was dit gedaald naar 75 liter. Dit betekent dat de overheid de inkomsten uit de accijns op drank ziet afnemen: van 3 procent in 2011 naar 1,7 procent van de nationale inkomsten. Japan kampt met een grote staatsschuld dus meer inkomsten zijn welkom.

Japanse drankcultuur

“Japanners staan bekend om hun stevige drankgebruik”, schrijft de Volkskrant. “Wie niet regelmatig een avond doorzakt met collega’s loopt carrièrekansen mis, want zuipen met de baas een goede manier om de remmingen te doorbreken die ontstaan door de strenge hiërarchie op kantoor.” De groep 65-plussers die regelmatig naar de kroeg gaan is langzaam aan het uitsterven.

Jongeren

Bij veel Japanse jongeren bestaat een aversie tegen het stevige drinken en daarnaast lijkt de coronapandemie een einde te hebben gemaakt aan drankfeestjes op de universiteit. Jongeren geven de voorkeur aan alcoholvrije alternatieven in plaats van sake shochu die een ouderwets imago hebben.

Sake Viva!

Om meer inkomsten binnen te krijgen heeft de overheid daarom een wedstrijd opgezet met de slogan ‘Sake Viva!’ – leve de alcohol. Met deze wedstrijd vraag de overheid om ideeën om jongeren – weliswaar verantwoord – meer alcohol te laten consumeren. Met name alcohol uit eigen land. Dat juist de overheid hiermee komt leidt tot kritiek en discussie op sociale media, meldt NOS. “De bekende econoom Hidetomi Tanaka noemt de campagne op Twitter ‘onverantwoord en onconventioneel’.”

Bronnen: NOS en Volkskrant

Geen nieuws meer missen van More than Drinks? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief en ontvang elke twee weken het laatste nieuws in je mail.

Inschrijven nieuwsbrief
Dit artikel verscheen eerder op: BeverageNL

Altijd op de hoogte blijven?