Junk food wordt aantrekkelijk bij een gebrek aan slaap

attachment-Slaapgebrek2

Tijdens SLEEP 2012, de 26e editie van een bijeenkomst van de Associated Professional Sleep Societies (APSS) in Boston, is een onderzoek gepresenteerd over de invloed van een slaapgebrek op de aantrekkelijkheid van junk food.

Bij mensen met een slaapgebrek is meer hersenactiviteit te zien in het beloningscentrum als zij naar junk food kijken dan bij mensen die een volledige nachtrust krijgen. De hersenactiviteit was niet te zien als gezonde voedingsmiddelen werden getoond, aldus Marie-Pierre St-Onge, auteur van het onderzoek.

 

Vier of negen uur slaap

Voor de studie hebben onderzoekers een functionele MRI uitgevoerd bij 25 mannen en vrouwen. Een functionele MRI is een scan die hersenactiviteit in beeld brengt. Sommige proefpersonen sliepen vier uur, anderen negen uur. Terwijl de scan plaatsvond, keken de proefpersonen naar foto’s van gezonde voeding, zoals fruit, en naar foto’s van junk food, zoals pizza. De mensen met vier uur slaap toonden activiteit in het beloningscentrum in de hersenen bij het zien van junk food. Bij de mensen met negen uur slaap was geen activiteit waar te nemen.

 

Voedingskeuzes

St-Onge vertelt: ‘Als je weinig slaapt, ben je minder waakzaam. Met een goede nachtrust zal je minder snel kiezen voor junk food. Om betere voedingskeuzes te maken, is voldoende slaap nodig.’

 

Lees ook op voedingnu.nl:

Slaap, voeding en beweging in relatie tot overgewicht

‘Kinderen kunnen dik worden door te weinig slaap’

Meer over
Lees ook
Vertrouwen van klanten in merken na nep-nieuws ongewijzigd

Vertrouwen van klanten in merken na nep-nieuws ongewijzigd

Nep-nieuws over grote merken tast het vertrouwen van klanten in het merk niet aan. Dit blijkt uit een onderzoek van Yang Cheng van de North Carolina State University.Volgens Cheng is er veel eerder onderzoek verricht naar de reactie van consumenten op nep-nieuws op sociale media, maar er is weinig gekeken naar hoe dit het vertrouwen in merken kan beïnvloeden....

McDonald’s introduceert veggie nuggets

McDonald’s introduceert veggie nuggets

Fastfoodketen McDonald’s biedt haar kip nuggets vanaf deze week ook in een vegetarische variant aan. Met de Veggie Nuggets wil McDonalds’s inspelen op de groeiende behoefte van gasten om minder vlees te consumeren.Dat meldt McDonald’s gisteren. De fastfoodketen zegt te zien dat steeds meer gasten ervoor kiezen om een keertje geen vlees te eten. Veggie...

Beyond Meat maakt ‘burgers’ voor McDonald’s

Beyond Meat maakt ‘burgers’ voor McDonald’s

Beyond Meat kan binnenkort mogelijk nog een grote fastfoodketen aan zijn klantenbestand toevoegen: McDonald’s. De fabrikant van vleesvervangers heeft een plantaardig alternatief ontwikkeld voor de BLT burgers.Vooralsnog gaat het om een lokale proef in Canada. Bij 28 restaurants in de Canadese provincie Ontario zet McDonald’s een plantaardige burger...