Keep Food Simple geeft nieuwe kijk op voedselketens

Tomaten unsplash

Een bijdrage leveren aan de verbetering van ons voedselsysteem met duurzamere en gezondere producten, dat is de missie van organisatie Keep Food Simple. Tijdens Food Technology presenteerde Onno Franse, Fons Voragen en Peter Folstar de visie en aanpak van Keep Food Simple.

Keep Food Simple (afgekort KFS) wil het potentieel van agrarische grondstoffen effectief benutten. De non-profit organisatie wil daarmee verspilling tegengaan en hopen tegelijkertijd dat bedrijven dankzij hun onderzoeken gezondere producten op de markt kunnen brengen. KFS werkt uitsluitend met plantaardige producten. “Wij denken dat ons voedselsysteem het in de toekomst juist van plantaardige producten moet hebben”, legt Peter Folstar uit tijdens de lezing.

Grote uitdagingen

KFS werkt aan veel verschillende projecten om agrarische grondstoffen te benutten en te verbeteren. Om de belangrijke projecten te selecteren, kijkt men daarvoor naar het grote plaatje, vertelt Onno Franse. “Er zijn nu grote stappen nodig op het gebied van gezondheid en duurzaamheid.” Daarbij is verandering een langdurig proces, dat via beleid, boer en technologie gaat voordat er nieuwe producten worden gerealiseerd.

Realiseerbare projecten

De projecten waar KFS aan werkt moeten realiseerbaar zijn en waarde toevoegen, zegt Fons Voragen: “Kunnen we ons doel bereiken, en kan een bedrijf het product uiteindelijk vermarkten?” Daarnaast wil KFS grondstoffen zoveel mogelijk in het totaal benutten en daarbij de voedings- en gezondheidsfactoren van grondstoffen behouden. De projecten van KFS ontstaan vanuit hun netwerk, brainstormsessies en contacten bij bedrijven die met vraagstukken komen. In de uitvoering werkt KFS veel samen met universiteiten en kennisinstellingen, bijvoorbeeld door middel van stagiairs.

Benutten van reststromen

Een van de projecten is het sorteerafval van kastomaten. In Nederlandse kassen worden veel tomaten gekweekt, waar een deel van uitvalt omdat de kleur of vorm te afwijkend is. Desondanks bevatten deze tomaten een goede hoeveelheid nutriënten. KFS kijkt hoe de gehele tomaat gebruikt kan worden. Door een fermentatieproces ontstaat er een product dat gebruikt kan worden voor bijvoorbeeld sauzen.

Food Technology Keep Food Simple Fons Voragen

Voedingsvezels

Ook werkt KFS aan de benutting van voedingsvezels. Er bestaat niet één soort vezel, zoals de consument wel eens denkt, legt Peter Folstar uit. De ene vezel is de andere niet: vezels verschillen bijvoorbeeld in structuur, molecuulgrote, oplosbaarheid en werking. In samenwerking met de Maag Lever Darm Stichting onderzoekt KFS de positieve invloed van vezels op onze gezondheid en werken ze aan een bredere bekendheid van voedingsvezels.

Lees hier meer over de verschillende projecten van Keep Food Simple. 

Altijd op de hoogte blijven? 

Neem een abonnement
  
Lees ook
Initiatieven voor kindergezondheid winnen Gezonde Innovatie Awards

Initiatieven voor kindergezondheid winnen Gezonde Innovatie Awards

49 producten en initiatieven die bijdragen aan een gezonder eetpatroon dongen mee naar de Gezonde Innovatie Awards. Voor de derde keer reiken Foodlog, FoodPersonality en supermarkt.team deze complimentenprijs uit. Consumenten en de vakjury kozen hun favorieten uit de initiatieven van kleine ondernemers tot grote supers en uit gezondere producten, bijvoorbeeld...

50.000 kinderen op de BSO deden mee aan de Gezonde Smikkelweken

50.000 kinderen op de BSO deden mee aan de Gezonde Smikkelweken

50.000 leerlingen tussen de 4 en 12 jaar deden afgelopen zomer mee met de Gezonde Smikkelweken, een nieuw voedseleducatieprogramma gericht op buitenschoolse opvanglocaties (BSO). Onderzoek van het Louis Bolk Instituut onder zo’n 400 BSO-locaties laat zien dat maar liefst 99% van de BSO-medewerkers aangeeft opnieuw mee te willen doen.

Week van Snoep Goed daagt Nederlanders opnieuw uit gezond te snacken

Week van Snoep Goed daagt Nederlanders opnieuw uit gezond te snacken

Ruim een kwart van de Nederlanders houdt een negatief gevoel over na het eten van een ongezonde snack. Ondanks dit negatieve gevoel vervangt maar 12 procent van de Nederlanders dagelijks een ongezond tussendoortje voor een gezond alternatief. Dit blijkt uit onderzoek van Stichting Week van Snoep Goed, uitgevoerd door Markteffect. Om Nederlanders bewuster...