Klanten websupermarkt Picnic kopen veel groente en minder vlees

Picnic eind 2021

Beeld: Picnic 

Mensen bestelden afgelopen jaar veel groente en fruit, blijkt uit een analyse van de online supermarkt Picnic. De online supermarkt maakte in een persbericht hun meest verkochte producten bekend.

Op basis van de bestelgegevens van ruim 800.000 huishoudens in 200 Nederlandse plaatsen, onderzocht Picnic welke boodschappen er bij hun klanten het meest in trek waren in de afgelopen zes maanden. Naast de traditionele top drie van komkommers, halfvolle melk en bananen, blijkt dat klanten in de Randstad veel groente en fruit kopen en relatief weinig vleesproducten bestellen. In de oostelijke provincies Gelderland en Overijssel staan vlees en zuivel wel vaker en hoger in de lijst.

Onder de ‘meest vergeten producten’, boodschappen die vlak voor de bezorging nog worden toegevoegd, zijn groenten ook populair. Er staan zeven groenten op de lijst, met bovenaan rode paprika’s en broccoli. Op de lijst met snelste stijgers stonden winterse producten als gedroogde spliterwten, Gelderse rookworst en halfvolle Chocomel. De grootste stijger van afgelopen half jaar was de Terre Forti Trebbiano Chardonnay, onderdeel van het nieuwe wijnassortiment van Picnic.

In de app kunnen klanten aangeven welke producten ze nog missen in het assortiment. Hier ziet Picnic een steeds grotere vraag naar glutenvrije producten en producten uit exotische keukens. Op basis van de aanvragen van afgelopen halfjaar voegde de supermarkt Wasa Knäckebrod gluten- & lactosevrij, Nescafé Dolce Gusto nesquik cups en bakbananen toe.

 

Lees ook
Groente- en fruitconsumptie Nederland neemt toe

Groente- en fruitconsumptie Nederland neemt toe

De consumptie van groente en fruit in Nederland steeg in 2021. Nederlandse huishoudens kochten 3 procent meer groente en fruit ten opzichte van het voorgaande jaar, blijkt uit een analyse van GroentenFruit Huis, op basis van cijfers van het GfK.

De voordelen van je eigen eten verbouwen

De voordelen van je eigen eten verbouwen

Aardappelen uit Peru, sperziebonen uit Kenia en wortels uit. Door Covid zijn we bewuster geworden van onze lokale boeren. Initiatieven zoals: Support Your Locals, werden opgestart en flink gesteund. Dat groenten gedistribueerd worden vanuit de hele wereld, wisten we al.

Nationale Week Zonder Vlees voegt in 2022 ‘& Zuivel’ toe

Nationale Week Zonder Vlees voegt in 2022 ‘& Zuivel’ toe

De duurzaamheidscampagne Nationale Week Zonder Vlees voegt vanaf dit jaar ‘& Zuivel’ toe. De campagne daagt deelnemers uit om een week geen vlees te eten en zo bewust te worden van de impact die het eten van vlees heeft op het klimaat. Dit jaar wil de campagne ook stilstaan bij de impact van zuivel.