Klanten websupermarkt Picnic kopen veel groente en minder vlees

Picnic eind 2021

Beeld: Picnic 

Mensen bestelden afgelopen jaar veel groente en fruit, blijkt uit een analyse van de online supermarkt Picnic. De online supermarkt maakte in een persbericht hun meest verkochte producten bekend.

Op basis van de bestelgegevens van ruim 800.000 huishoudens in 200 Nederlandse plaatsen, onderzocht Picnic welke boodschappen er bij hun klanten het meest in trek waren in de afgelopen zes maanden. Naast de traditionele top drie van komkommers, halfvolle melk en bananen, blijkt dat klanten in de Randstad veel groente en fruit kopen en relatief weinig vleesproducten bestellen. In de oostelijke provincies Gelderland en Overijssel staan vlees en zuivel wel vaker en hoger in de lijst.

Onder de ‘meest vergeten producten’, boodschappen die vlak voor de bezorging nog worden toegevoegd, zijn groenten ook populair. Er staan zeven groenten op de lijst, met bovenaan rode paprika’s en broccoli. Op de lijst met snelste stijgers stonden winterse producten als gedroogde spliterwten, Gelderse rookworst en halfvolle Chocomel. De grootste stijger van afgelopen half jaar was de Terre Forti Trebbiano Chardonnay, onderdeel van het nieuwe wijnassortiment van Picnic.

In de app kunnen klanten aangeven welke producten ze nog missen in het assortiment. Hier ziet Picnic een steeds grotere vraag naar glutenvrije producten en producten uit exotische keukens. Op basis van de aanvragen van afgelopen halfjaar voegde de supermarkt Wasa Knäckebrod gluten- & lactosevrij, Nescafé Dolce Gusto nesquik cups en bakbananen toe.

 

Lees ook
Brede maatschappelijke aanpak richting de eiwittransitie is nodig

Brede maatschappelijke aanpak richting de eiwittransitie is nodig

Inmiddels is breed bekend dat het belangrijk is om minder dierlijk eiwit te consumeren. “De verantwoordelijkheid daarvoor ligt niet alleen bij de individuele consument en de oplossing niet alleen bij innovatieve voedingsproducten, zoals vleesvervangers,” benadrukt WUR hoogleraar Consumptie en Gezonde Leefstijl Emely de Vet. Dit artikel beargumenteert...

‘Weg met ongezonde producten bij kassa’

‘Weg met ongezonde producten bij kassa’

Zeven jaar werkte Marlijn Huitink aan een vijftal veldonderzoeken in Albert Heijn-supermarkten. Ze wilde in kaart brengen hoe het koopgedrag van jongeren positief te beïnvloeden is.

Weinig verbetering op de Superlijst Gezondheid 2022

Weinig verbetering op de Superlijst Gezondheid 2022

Ongezonde producten voeren nog altijd de boventoon in de aanbiedingen, het assortiment en de inrichting van supermarkten. Dit blijkt uit de vandaag gepubliceerde Superlijst Gezondheid 2022. Supermarkten beloofden in het Nationaal Preventieakkoord (2018) consumenten te stimuleren gezonder te eten en te drinken.

Niets meer missen over voeding?

 

Abonneer
 

of

Meld je aan voor de nieuwsbrief