Klanten websupermarkt Picnic kopen veel groente en minder vlees

Picnic eind 2021

Beeld: Picnic 

Mensen bestelden afgelopen jaar veel groente en fruit, blijkt uit een analyse van de online supermarkt Picnic. De online supermarkt maakte in een persbericht hun meest verkochte producten bekend.

Op basis van de bestelgegevens van ruim 800.000 huishoudens in 200 Nederlandse plaatsen, onderzocht Picnic welke boodschappen er bij hun klanten het meest in trek waren in de afgelopen zes maanden. Naast de traditionele top drie van komkommers, halfvolle melk en bananen, blijkt dat klanten in de Randstad veel groente en fruit kopen en relatief weinig vleesproducten bestellen. In de oostelijke provincies Gelderland en Overijssel staan vlees en zuivel wel vaker en hoger in de lijst.

Onder de ‘meest vergeten producten’, boodschappen die vlak voor de bezorging nog worden toegevoegd, zijn groenten ook populair. Er staan zeven groenten op de lijst, met bovenaan rode paprika’s en broccoli. Op de lijst met snelste stijgers stonden winterse producten als gedroogde spliterwten, Gelderse rookworst en halfvolle Chocomel. De grootste stijger van afgelopen half jaar was de Terre Forti Trebbiano Chardonnay, onderdeel van het nieuwe wijnassortiment van Picnic.

In de app kunnen klanten aangeven welke producten ze nog missen in het assortiment. Hier ziet Picnic een steeds grotere vraag naar glutenvrije producten en producten uit exotische keukens. Op basis van de aanvragen van afgelopen halfjaar voegde de supermarkt Wasa Knäckebrod gluten- & lactosevrij, Nescafé Dolce Gusto nesquik cups en bakbananen toe.

 

Lees ook
Weinig biologische producten in supermarktfolders

Weinig biologische producten in supermarktfolders

Supermarkten prijzen biologisch eten nauwelijks aan in hun wekelijkse folders. Dat blijkt uit onderzoek van het programma Pointer van KRO-NCRV. Pointer bekeek alle producten die het afgelopen half jaar in de folders van vier grote supermarkten stond.

Foodwatch spant rechtszaak aan tegen de Staat over separatorvlees

Foodwatch spant rechtszaak aan tegen de Staat over separatorvlees

Voedselwaakhond foodwatch start een rechtszaak tegen de Nederlandse Staat omtrent separatorvlees, ook wel “pink slime” genoemd. Volgens foodwatch maakt de Staat niet duidelijk in welke producten separatorvlees zit, breekt de Staat de Europese wet en heeft de NVWA geen mensen en middelen om toezicht te houden en in te grijpen als er iets grondig misgaat.

Mager rundergehakt soms vetter dan shoarma of spareribs

Mager rundergehakt soms vetter dan shoarma of spareribs

De vetpercentages van (extra) mager rundergehakt in de supermarkt lopen flink uiteen, schrijft de Consumentenbond. Uit een steekproef blijkt dat het vetpercentage tussen 7,9% tot 15% kan liggen. Mager rundergehakt is daarmee vetter dan is vastgelegd in de Europese regels voor gehakt vlees.