Koffie verlaagt mogelijk de kans op het terugkeren van prostaatkanker

attachment-koffie

Het drinken van koffie zou mogelijk het risico op terugkeer of progressie van prostaatkanker verlagen. Dit blijkt uit een nieuw Amerikaans onderzoek van het Fred Hutchinson Cancer Research Center dat is gepubliceerd in het tijdschrift Cancer Causes & Control.

Eerder onderzoek liet zien dat mannen die zes of meer koppen koffie per dag dronken zestig procent minder kans hadden op uitzaaiing van prostaatkanker. Het doel van het huidige onderzoek was om te onderzoeken of er een verband is tussen de consumptie van koffie en de terugkeer van prostaatkanker.

 

De diagnose

Aan het onderzoek deden 1001 patiënten, die prostaatkanker hebben overleefd, mee. De deelnemers waren tussen de 35 en de 74 jaar oud op het moment dat de diagnose prostaatkanker tussen 2002 en 2005 werd gesteld. De deelnemers werden door middel van interviews en vragenlijsten ondervraagd over hun eet- en drinkpatroon. De deelnemers werden in totaal vijf jaar na de diagnose gevolgd.

 

Vier kopjes koffie

Uit het onderzoek bleek dat mannen die vier of meer kopjes koffie per dag dronken 59 procent minder kans hadden op de terugkeer of het verergeren van prostaatkanker in vergelijking met mannen die minder koffie dronken. De onderzoekers vonden geen verband tussen koffie en het overlijden aan prostaatkanker. Er werd ook geen verband gezien tussen de consumptie van thee en prostaatkanker. Echter, er waren maar weinig theedrinkers onder de deelnemers.

 

De oorzaak

Welke mechanismen te maken hebben met de resultaten is nog niet bekend. Er wordt gedacht dat de phytochemicaliën in koffie zorgen voor een ontstekingsremmend en antioxiderend effect. 


De onderzoekers benadrukken dat een hoge koffie inname voor sommige mannen ook tot gezondheidsproblemen kan leiden.

 

Lees verder op Voeding Nu online:

Relatie omega-3 en prostaatkanker ter discussie

Meer over
Lees ook
Blog: (Bijna) diëtist

Blog: (Bijna) diëtist

Wanneer mensen horen dat ik Voeding en Diëtetiek studeer, verandert een etentje vaak spontaan in een impromptu intakegesprek. “Zijn koolhydraten nou goed of slecht?” Zo begint het meestal. Soms wijzen ze naar de pasta op hun bord: “Is dit wel gezond?”

Vertrouwen van klanten in merken na nep-nieuws ongewijzigd

Vertrouwen van klanten in merken na nep-nieuws ongewijzigd

Nep-nieuws over grote merken tast het vertrouwen van klanten in het merk niet aan. Dit blijkt uit een onderzoek van Yang Cheng van de North Carolina State University.Volgens Cheng is er veel eerder onderzoek verricht naar de reactie van consumenten op nep-nieuws op sociale media, maar er is weinig gekeken naar hoe dit het vertrouwen in merken kan beïnvloeden....

McDonald’s introduceert veggie nuggets

McDonald’s introduceert veggie nuggets

Fastfoodketen McDonald’s biedt haar kip nuggets vanaf deze week ook in een vegetarische variant aan. Met de Veggie Nuggets wil McDonalds’s inspelen op de groeiende behoefte van gasten om minder vlees te consumeren.Dat meldt McDonald’s gisteren. De fastfoodketen zegt te zien dat steeds meer gasten ervoor kiezen om een keertje geen vlees te eten. Veggie...