Koningsontbijt: ‘Kan nog gezonder’ en ‘kindermarketing’
Het Voedingscentrum vindt dat het aanbod van het Koningsontbijt 2015 van Jumbo is verbeterd ten opzichte van 2014, maar het voldoet (nog) niet aan de Richtlijnen Voedselkeuze.
Het Koningsontbijt is een initiatief van supermarktketen Jumbo en wordt vrijdag 24 april op basisscholen aangeboden om gezamenlijk het ontbijt te nuttigen. Zo’n 1,2 miljoen kinderen doen naar verwachting mee.
Voedselwaakhond foodwatch pleit voor een wet die voedselreclame op scholen weert.
Uitzonderingsproducten
Volgens het Voedingscentrum worden uitzonderingsproducten aangeboden bij het Koningsontbijt, zoals sinaasappelsap, beschuit, smeerworst en chocoladehagelslag. Het ontbijt bestaat verder uit volkorenbrood (of glutenvrij brood bij allergie), sojamelk, halfvolle melk, halvarine, aardbeienjam, appelstroop, appels, snoeptomaatjes en smeerkaas.
Het Voedingscentrum ziet geen reden waarom het Koningsontbijt niet volledig uit voorkeurs- en middenwegproducten kan bestaan. Ze roepen Jumbo op om volgend jaar de laatste stap naar een gezond ontbijt te nemen.
Kindermarketing
Het aanbieden van ongezonde ontbijtproducten op scholen ziet het Voedingscentrum als een vorm van kindermarketing. Het centrum vindt dat kinderen zo min mogelijk moeten worden blootgesteld aan promotie en reclame voor ongezonde voedingsmiddelen, omdat dit verleidt tot ongezond eetgedrag.
Reclame
Foodwatch ziet het Koningsontbijt als een mooie gelegenheid om de noodzaak van een goed ontbijt te benadrukken, maar daarnaast is het een kans voor voedselmerken om reclame te maken voor de, volgens foodwatch, veelal onverantwoorde producten. Ook bepalen op deze manier de sponsors wat een ‘gezond’ ontbijt is en dat vindt foodwatch onacceptabel.
Reclamecode voor Voedingsmiddelen
Foodwatch vindt het een slechte zaak dat voedselproducenten onder het mom van voorlichting de scholen binnendringen, wat normaal gesproken volgens de Reclamecode voor Voedingsmiddelen niet mag. De code maakt een uitzondering voor voorlichtende activiteiten.
Lees verder op Voeding Nu online:
Altijd op de hoogte blijven?
Meer over
Lees ook
Aan tafel! Zonder strijd en stress
Baby’s worden geboren als intuïtieve eters, maar al snel daarna nemen regels, verwachtingen en waardeoordelen rondom voeding het over in een gezin. Stress en strijd aan tafel zijn soms het gevolg. Intuïtief eten kan helpen.
Op weg naar advies voor prematuren
In achttien Nederlandse ziekenhuizen loopt een onderzoek naar vast voedsel bij baby’s om overgewicht in een later leven te voorkomen. Karin Vissers, kinderarts in opleiding, hoopt op deze SPOON-studie te promoveren.
Madaga Kindervoeding en Spoony gaan samenwerken
Madaga Kindervoeding en Spoony bundelen de krachten. Madaga is marktleider in gezonde en verse kindermaaltijden voor de kinderopvang en serveert inmiddels 2,5 miljoen maaltijden per jaar aan 500 kinderopvanglocaties. Spoony is een snelgroeiende food startup met als doel groenten aantrekkelijk te maken voor kinderen. De twee bedrijven zijn opgericht...