Koop je, ook online, meer groente en fruit door nudging?

1 juni 2021 Julia Streur

Beeld: Matheus Cenali via Pexels

Die vraag probeert het Nationaal Actieplan Groenten en Fruit (NAGF) in samenwerking met supermarktketen Hoogvliet te beantwoorden. In de winkel werken de nudges, maar hoe zit dat online?

Op de website van Hoogvliet en in de bestel-app van de supermarkt kom je kleurrijke banners tegen met teksten als ‘denk je aan je dagelijkse portie fruit?’ en ‘80% van onze klanten wil gezonder gaan eten’ (zie screenshots onderaan). In het huidige onderzoek ligt de focus dus op de online omgeving. “Mede door corona heeft het online winkelen een vlucht genomen”, vertelt Karien Bemelans, coördinator van het NAGF, in het persbericht. 

De nudges – subtiele duwtjes in de goede richting – zijn gebaseerd op verschillende methodes die onbewust gedrag sturen. “Bij de totstandkoming van de nudges hebben we gebruik gemaakt van de diverse strategieën die er zijn om onbewust gedrag te sturen”, zegt  Anne Marie Borgdorff, projectleider bij het NAGF, in een e-mail aan Voeding Nu. “Denk aan priming, sociale norm communicatie en default keuzes.”

Tot 20 juni komen consumenten de nudges tegen op de website en in de bestel-app van Hoogvliet. In September hoopt het NAGF de resultaten van het onderzoek te publiceren. Alle supermarkten kunnen de opgedane kennis dan op eigen inzicht inzetten.

Offline nudging

Het onderzoek naar online nudging is een gevolg op een experiment dat het NAGF in 2018 uitvoerde in de supermarkt. Vloerstickers bedrukt met verschillende soorten groenten en fruit bij de ingang, posters met ‘meest gekochte groenten/fruit in deze winkel’, inlegvellen in alle winkelwagens met de tekst: ‘plek voor uw groente en fruit’. Dit zijn een aantal nudges die toen werden gebruikt in een Dirk-supermarkt in Den Haag. De organisatie zag toen dat consumenten meer groenten en fruit kochten. Via deze link vind je het rapport over dat onderzoek.

Beeld: Hoogvliet bestel-applicatie

Altijd op de hoogte blijven?