Korting op gezonde producten zorgt voor meer gezonde aankopen

attachment-visuele-supermarkt

Grotere aanbiedingen zorgen ervoor dat consumenten meer gezonde voeding kopen, maar ook meer calorieën. Dit blijkt uit een onderzoek van de Vrije Universiteit Amsterdam dat onlangs is gepubliceerd in de International Journal of Behavioral Nutrition and Physical Activity. De onderzoekers presenteerden de bevindingen op het jaarlijkse congres van de International Society of Physical Activity and Behavior in Gent.

Er zijn twee methoden die algemeen geadviseerd worden bij het verbeteren van de voeding van de bevolking. Dit zijn het labelen van voedsel en het invoeren van kortingen. Het doel van deze studie was om de effecten van beide strategieën afzonderlijk en in combinatie te onderzoeken.

 

Virtuele supermarkt

De onderzoekers ontwikkelden voor het onderzoek een Virtuele Supermarkt. Deze supermarkt is een driedimensionaal computerprogramma en lijkt op een normale Nederlandse supermarkt. Deelnemers aan het onderzoek kunnen thuis op hun computer met een winkelwagentje door deze supermarkt ‘rijden’ en boodschappen doen.

 

Kortingen en labels

In totaal deden 109 deelnemers mee aan het onderzoek. De onderzoekers bestudeerden de effecten van verschillende kortingsniveaus (10, 25 en 50 procent) op gezonde voeding in combinatie met drie verschillende soorten labels (‘gezonde keus’, ‘reclame’ en ‘reclame & gezonde keus’).

 

Gezonder maar meer calorieën

De deelnemers kochten 8.7 meer gezonde producten als ze 50 procent korting kregen vergeleken met een korting van 10 procent. Echter de aankopen van ongezonde voeding daalden niet. De deelnemers kochten in totaal meer, dat betekent dus meer calorieën.  

 

De labels ‘gezonde keus’, ‘reclame’ en ‘reclame & gezonde keus’ hadden geen effect op aankopen en werden overschreden door de effecten van de korting.

 

Lees verder op Voeding Nu online:

Hoge voedselprijzen resulteren in ondervoeding en obesitas

Meer over
Lees ook
Vertrouwen van klanten in merken na nep-nieuws ongewijzigd

Vertrouwen van klanten in merken na nep-nieuws ongewijzigd

Nep-nieuws over grote merken tast het vertrouwen van klanten in het merk niet aan. Dit blijkt uit een onderzoek van Yang Cheng van de North Carolina State University.Volgens Cheng is er veel eerder onderzoek verricht naar de reactie van consumenten op nep-nieuws op sociale media, maar er is weinig gekeken naar hoe dit het vertrouwen in merken kan beïnvloeden....

McDonald’s introduceert veggie nuggets

McDonald’s introduceert veggie nuggets

Fastfoodketen McDonald’s biedt haar kip nuggets vanaf deze week ook in een vegetarische variant aan. Met de Veggie Nuggets wil McDonalds’s inspelen op de groeiende behoefte van gasten om minder vlees te consumeren.Dat meldt McDonald’s gisteren. De fastfoodketen zegt te zien dat steeds meer gasten ervoor kiezen om een keertje geen vlees te eten. Veggie...

Beyond Meat maakt ‘burgers’ voor McDonald’s

Beyond Meat maakt ‘burgers’ voor McDonald’s

Beyond Meat kan binnenkort mogelijk nog een grote fastfoodketen aan zijn klantenbestand toevoegen: McDonald’s. De fabrikant van vleesvervangers heeft een plantaardig alternatief ontwikkeld voor de BLT burgers.Vooralsnog gaat het om een lokale proef in Canada. Bij 28 restaurants in de Canadese provincie Ontario zet McDonald’s een plantaardige burger...