Lagere kans op sterfte bij mensen die meer plantaardig eten

15205502 - vegetable isolated on a white background

Mensen die meer mono-onverzadigde vetzuren uit plantaardige voeding binnenkrijgen hebben een lagere kans op hart- en vaatziekten. Dit blijkt uit een observatiestudie die is gedaan door onderzoekers van Harvard T.H. Chan school of Public Health in Boston.

In de studie is gekeken naar mono-onverzadigde vetzuren en andere nutriënten in relatie tot sterfte aan hart- en vaatziekten of andere sterfte-oorzaken. De studie werd gepresenteerd tijdens de Lifestyle and Cardiometabolic Health Scientific Sessions 2018, georganiseerd door de American Heart Association

Kans op sterfte

De onderzoekers gebruikten voor het onderzoek de gegevens van twee langetermijnstudies van de Amerikaanse hartstichting; de Nurse Health Study en de Health Professionals Follow-up Study. De twee studies omvatten in totaal bijna honderdduizend deelnemers. Na een gemiddelde van 22 jaar zijn meer dan twintigduizend mensen overleden, van wie bijna vijfduizend aan hart- en vaatziekten.

Minder verzadigd vet

Uit het analyseren van de beschikbare dieetinformatie van de studies blijkt dat deelnemers die een hogere inname van onverzadigd vet uit plantaardige voeding hadden een 16 procent lagere kans op sterfte hadden, dan mensen deelnemers met een lagere inname. Een hogere inname van onverzadigd vet uit dierlijke voeding bleek gerelateerd aan een 21 procent hogere kans op sterfte .

Suiker en transvet

Verder komt uit de studie naar voren dat het vervangen van verzadigde vetten, suiker en transvetten met dezelfde hoeveelheid aan calorieën aan onverzadigde vetten uit plantaardige voeding de kans op sterfte met 10 tot 15 procent verlaagt. Het vervangen van onverzadigde vetzuren uit dierlijke voeding met dezelfde hoeveelheid calorieën aan onverzadigde vetzuren uit plantaardige voeding verlaagt de kans op sterfte met 24 tot 26 procent.

Geen oorzaak-gevolg verband

In de studie is rekening gehouden met andere factoren die de kans op sterfte verhogen zoals etniciteit, roken, alcoholconsumptie, groente- en fruitconsumptie en het totaal aan ingenomen kilocalorieën. Toch benadrukken de onderzoekers dat de uitkomsten van de studie beperkt zijn.

De resultaten laten een relatie tussen de consumptie van onverzadigde vetzuren en sterfte zien, maar geen direct oorzaak-gevolg-verband. Ook wordt er aangegeven dat de deelnemers zelf hun dieetinformatie moesten opgeven en dat deelnemers die meer plantaardig eten vaak meer bewust zijn van hun dagelijkse voeding en gezondheid. 

 

Lees ook
Blog: VET EERLIJK

Blog: VET EERLIJK

Vet. Met de zomer in aantocht zijn veel mensen nu hard hun best aan het doen het eraf te trainen. Op social media worden (vooral) dames van mijn leeftijd beladen met ‘hot girl summer’ workout-challenges en allerlei nieuwe 12-week shred diëten. Maar vet is niet zomaar een inactieve weefselsoort wat toevallig in je lichaam zit en verbrand moet worden....

VoedingNL21: laatste inzichten over vet en metabole gezondheid

VoedingNL21: laatste inzichten over vet en metabole gezondheid

Op 10 juni vindt zowel online als in Utrecht het congres VoedingNL21 plaats. Dit congres, bestemd voor iedereen die beroepsmatig met voedingswetenschappen bezig is, biedt de laatste inzichten op het gebied van vetten en vetweefsel en de rol die ze in de processen in het lichaam spelen.

Blog: (Bijna) diëtist

Blog: (Bijna) diëtist

Wanneer mensen horen dat ik Voeding en Diëtetiek studeer, verandert een etentje vaak spontaan in een impromptu intakegesprek. “Zijn koolhydraten nou goed of slecht?” Zo begint het meestal. Soms wijzen ze naar de pasta op hun bord: “Is dit wel gezond?”