Landelijk vergelijkingsonderzoek gezondheid supermarkten van start

supermarkt-unsplash-klein

Stichting Questionmark start voor de tweede keer met een landelijk vergelijkingsonderzoek naar de mate waarin supermarkten hun klanten helpen in het maken van gezonde keuzes. Het onderzoek “Superlijst Gezondheid” onderzoekt in hoeverre supermarkten ons helpen gezonder te eten en drinken en leidt tot een publieke ranglijst van supermarkten.

Supermarkten spreken in hun jaarverslagen, op hun websites en met hun commitment aan het Preventieakkoord de intentie uit om de gezonde keuze te vergemakkelijken. Uit de eerste Superlijst Gezondheid die in oktober 2020 uitkwam, bleek dat die ambitie niet overal werd vertaald in beleid en praktijk. Twee jaar geleden had geen enkele supermarkt passende doelstellingen voor de verkoop van gezonde producten.

Stichting Questionmark ziet de eerste Superlijst Gezondheid als nulmeting. Door het onderzoek twee jaar later uit te voeren is te zien welke supermarkten het is gelukt om hun doelstellingen te verbeteren.

Invloed van supermarkten

Met hun assortiment, winkelinrichting en wekelijkse aanbiedingen hebben supermarkten grote invloed op de keuzes die hun klanten maken. Uit het eerste onderzoek twee jaar geleden kwam onder andere naar voren dat gemiddeld 82% van de aanbiedingen in reclamefolders ongezond is, dat bij vrijwel alle kassa’s ongezonde impulsaankopen worden gestimuleerd en dat supermarkten geen duidelijk doel hebben gesteld om minder ongezonde producten te verkopen.

Samenwerking met Gezondheidsfondsen

Questionmark werkt voor dit onderzoek samen met Diabetes Fonds,  Hartstichting, Maag Lever Darm Stichting en Nierstichting, verenigd in de Alliantie Voeding voor de Gezonde Generatie (AVGG). Bernique Tool, voorzitter AVGG: “Wij hopen dat dit onderzoek supermarkten aanzet tot een gezonder voedingsaanbod en zijn benieuwd naar de resultaten van de tweede Superlijst Gezondheid.”

De resultaten worden later dit jaar gepubliceerd. De supermarkten die meegenomen worden in de Superlijst zijn: Albert Heijn, Jumbo, Lidl, Aldi, Plus, Dirk, Coop en Ekoplaza.

Geen nieuws van Voeding Nu meer missen? Abonneer je op de nieuwsbrief en ontvang elke dinsdag het laatste nieuws.

Inschrijven nieuwsbrief


Bron: Persbericht

Lees ook
Doe mee met 2diabeat tijdens de Nationale Sportweek

Doe mee met 2diabeat tijdens de Nationale Sportweek

Zoveel mogelijk Nederlanders laten genieten van sporten en bewegen, daar draait de NOC*NSF Nationale Sportweek van 16 tot en met 25 september om. Ruim 1 miljoen mensen in Nederland hebben diabetes type 2 en dit aantal stijgt hard. 2diabeat wil de opmars van diabetes type 2 stoppen door een gezonde leefstijl te promoten. Sporten en bewegen maken daar...

Onderzoek naar online motivatieprogramma op maat

Onderzoek naar online motivatieprogramma op maat

Juul Coumans ontwikkelde 'MijnLeefstijlCoach', een online programma op maat om mensen te motiveren op langere termijn gezond(er) te eten en/of meer te bewegen. Op donderdag 29 september verdedigt zij haar proefschrift 'MyLifestyleCoach - Development and evaluation of a web-based computer-tailored intervention for diet and physical activity guided by...

De echte (meer)waarde van appels en ander fruit

De echte (meer)waarde van appels en ander fruit

De lokale fruitteelt heeft het zwaar. Nieuwe toepassingen kunnen een flinke boost betekenen. Jerome Hendriks, hoogleraar neuroimmonologie, bestudeert gezondheidsbevorderende stoffen in appels. Een daarvan, florentine, springt eruit.