Landelijke campagne voor duurzaamheid

attachment-Doemaarduurzaam

Op 11 september gaat de campagne ‘Doe Maar Lekker Duurzaam’ van start waar alle Postcode Loterij deelnemers een cadeaubon krijgen van € 12,50 euro voor duurzame boodschappen van de Albert Heijn. Deze campagne is onder andere opgezet door de Nationale Postcode Loterij.

De Nationale Postcode Loterij zet in samenwerking met Albert Heijn en Unilever de campagne op om hiermee consumenten te motiveren duurzamer te eten. Keurmerken als ASC, Beter Leven Keurmerk, EKO, Fairtrade Max Havelaar, Marine Stewardship Council (MSC), Rainforest Alliance en UTZ Certified ondersteunen de ‘Doe Maar Lekker Duurzaam’-campagne.

Duurzaamheid

Imme Rog, algemeen directeur van de Nationale Postcode Loterij vertelt dat duurzamer eten een enorm verschil kan maken voor mens, dier en milieu. Anniek Mauser van Unilever meldt dat uit Dossier Duurzaam 2015 blijkt dat het belangrijk is om mensen te laten ervaren hoe makkelijk en betaalbaar duurzamer eten is. Dossier Duurzaam is een jaarlijks onderzoek van GfK en marketingbureau b-open waarin de houding van de consument tegenover duurzaamheid wordt gemeten. Uit dit onderzoek kwam naar voren dat bijna de helft (49%) van de Nederlanders duurzaam eten belangrijk vindt. Echter de meerderheid let er bij het boodschappen doen niet op.

Gratis boodschappen

Tussen 11 en 18 september ontvangen alle deelnemers van de Nationale Postcode Loterij een cadeaubon van € 12,50 euro. Met deze bon kunnen meer dan 1400 duurzame producten worden gekocht bij de Albert Hein. Onder andere A-merken zoals Unox, Knorr, Bertolli, Lipton, Magnum en Ben & Jerry’s behoren tot de duurzame keuze.

Naast de cadeaubon ontvangen de Postcode Loterij-deelnemers ter inspiratie een receptenboekje met 8 recepten voor duurzame gerechten.

Lees verder op Voeding Nu online:

Vervangen vlees en zuivel beter voor kind en natuur

Duurzaamheid als zwakste schakel in nieuwe Richtlijnen Goede Voeding

Lees ook
Blog: (Bijna) diëtist

Blog: (Bijna) diëtist

Wanneer mensen horen dat ik Voeding en Diëtetiek studeer, verandert een etentje vaak spontaan in een impromptu intakegesprek. “Zijn koolhydraten nou goed of slecht?” Zo begint het meestal. Soms wijzen ze naar de pasta op hun bord: “Is dit wel gezond?”

“Duurzame voedingspatronen hier, moeten ook rekening houden met een beter milieu daar”

“Duurzame voedingspatronen hier, moeten ook rekening houden met een beter milieu daar”

Minder voedingsmiddelen van dierlijke oorsprong eten kan een weldaad zijn voor het milieu. Maar wat zijn de eventuele milieu-effecten van meer plantaardige voedingsmiddelen?

VN organiseert wedstrijd voor bedrijven die het voedselsysteem transformeren

VN organiseert wedstrijd voor bedrijven die het voedselsysteem transformeren

Kleine en middelgrote bedrijven en start-ups die zich bezighouden met het transformeren van voedselsystemen, kunnen zich opgeven voor de Best Small Business-wedstrijd van de Verenigde Naties.