‘Lichtblauwe verpakkingen lightproducten aan vervanging toe’

attachment-Lightproducten-becel-alpro-lays

Lightproducten zitten meestal in lichtblauwe verpakkingen. Uit het onderzoek van promovendus humane voeding aan de Wageningen Universiteit Irene Tijssen blijkt rood echter een betere keuze.

Tijssen onderzocht de effecten van productverpakking op gezondheidsbeleving en aantrekkelijkheid van in suiker- en vetgereduceerde producten.

Het onderzoek is gepubliceerd in het tijdschrift Food Quality and Preference. 

 

Onopvallende verpakkingen

Volgens Tijssen worden gezondere alternatieven van producten gewoonlijk verkocht in minder opvallende verpakking met minder levendige kleuren vergeleken met reguliere producten. Ze vroeg zich af of de verpakking de juiste boodschap overbrengt.

 

Rookworst en yoghurtdrank

De promovendus deed twee verschillende proeven met de verpakkingen van yoghurtdrank en rookworst. Ze gebruikte de vertrouwde verpakking, maar bracht variaties aan in de tint, helderheid en verzadiging van de kleur.

 

Verwachting en associatie

Bij proef één toonde ze 208 deelnemers afbeeldingen van de verschillende verpakkingen. De deelnemers werden vervolgens bevraagd over de hun verwachting van het product. 

Daarnaast liet Tijssen de deelnemers een computerspel spelen waarbij ze verpakkingen moesten koppelen aan bepaalde positieve en negatieve woorden.

Een andere groep van 81 mensen proefde de drinkyoghurt en de rookworst. De producten waren daarbij steeds hetzelfde, alleen de verpakkingen verschilden.

 

Warme, verzadigde kleuren

Over het algemeen vonden de deelnemers de verpakkingen met warmere (rode), verzadigde en minder heldere kleuren het aantrekkelijkst.

'Er was niet één kleureigenschap die eruit sprong', zegt Tijssen. 'Het gaat vooral om de kleurcombinatie en het kan ook per product verschillen welke het zwaarst meeweegt.'

 

Aanpassen verpakkingskleur

De resultaten zijn volgens Tijssen vooral van belang voor consumenten die wat minder gezondheidsbewust zijn en vooral kiezen op basis van (verwachte) smaak.

Tijssen denkt niet dat het aanpassen van de verpakkingskleur ertoe leidt dat consumenten de gezonde producten niet meer kunnen herkennen. 'De groep die deze lightproducten koopt, denkt al meer na over de keuze en zal vaak al de etiketten lezen'.

Lees ook
Mager rundergehakt soms vetter dan shoarma of spareribs

Mager rundergehakt soms vetter dan shoarma of spareribs

De vetpercentages van (extra) mager rundergehakt in de supermarkt lopen flink uiteen, schrijft de Consumentenbond. Uit een steekproef blijkt dat het vetpercentage tussen 7,9% tot 15% kan liggen. Mager rundergehakt is daarmee vetter dan is vastgelegd in de Europese regels voor gehakt vlees.

WUR: Houdbaarheids-iconen op verpakkingen kunnen voedselverspilling verminderen

WUR: Houdbaarheids-iconen op verpakkingen kunnen voedselverspilling verminderen

Houdbaarheids-iconen op de verpakking kunnen consumenten helpen om minder voedsel te verspillen. Dat blijkt uit onderzoek van Wageningen University & Research. Het onderzoek laat zien dat het loont om te investeren in duidelijke houdbaarheidsinformatie op de verpakking en biedt aanknopingspunten voor de praktijk.

RIVM start met Nationale Aanpak Productverbetering

RIVM start met Nationale Aanpak Productverbetering

Dit jaar start de Nationale Aanpak Productverbetering (NAPV), waarmee het RIVM verbeteringen in de samenstelling van bewerkte voedingsmiddelen wil versnellen. Het gaat hierbij om producten waar zout of suiker aan toegevoegd is of waarbij de hoeveelheid verzadigd vet te verlagen is. De overheid wil dat fabrikanten het gebruik van zout, suiker en verzadigd...