‘Lichtblauwe verpakkingen lightproducten aan vervanging toe’

attachment-Lightproducten-becel-alpro-lays

Lightproducten zitten meestal in lichtblauwe verpakkingen. Uit het onderzoek van promovendus humane voeding aan de Wageningen Universiteit Irene Tijssen blijkt rood echter een betere keuze.

Tijssen onderzocht de effecten van productverpakking op gezondheidsbeleving en aantrekkelijkheid van in suiker- en vetgereduceerde producten.

Het onderzoek is gepubliceerd in het tijdschrift Food Quality and Preference. 

 

Onopvallende verpakkingen

Volgens Tijssen worden gezondere alternatieven van producten gewoonlijk verkocht in minder opvallende verpakking met minder levendige kleuren vergeleken met reguliere producten. Ze vroeg zich af of de verpakking de juiste boodschap overbrengt.

 

Rookworst en yoghurtdrank

De promovendus deed twee verschillende proeven met de verpakkingen van yoghurtdrank en rookworst. Ze gebruikte de vertrouwde verpakking, maar bracht variaties aan in de tint, helderheid en verzadiging van de kleur.

 

Verwachting en associatie

Bij proef één toonde ze 208 deelnemers afbeeldingen van de verschillende verpakkingen. De deelnemers werden vervolgens bevraagd over de hun verwachting van het product. 

Daarnaast liet Tijssen de deelnemers een computerspel spelen waarbij ze verpakkingen moesten koppelen aan bepaalde positieve en negatieve woorden.

Een andere groep van 81 mensen proefde de drinkyoghurt en de rookworst. De producten waren daarbij steeds hetzelfde, alleen de verpakkingen verschilden.

 

Warme, verzadigde kleuren

Over het algemeen vonden de deelnemers de verpakkingen met warmere (rode), verzadigde en minder heldere kleuren het aantrekkelijkst.

'Er was niet één kleureigenschap die eruit sprong', zegt Tijssen. 'Het gaat vooral om de kleurcombinatie en het kan ook per product verschillen welke het zwaarst meeweegt.'

 

Aanpassen verpakkingskleur

De resultaten zijn volgens Tijssen vooral van belang voor consumenten die wat minder gezondheidsbewust zijn en vooral kiezen op basis van (verwachte) smaak.

Tijssen denkt niet dat het aanpassen van de verpakkingskleur ertoe leidt dat consumenten de gezonde producten niet meer kunnen herkennen. 'De groep die deze lightproducten koopt, denkt al meer na over de keuze en zal vaak al de etiketten lezen'.

Lees ook
VoedingNL21: laatste inzichten over vet en metabole gezondheid

VoedingNL21: laatste inzichten over vet en metabole gezondheid

Op 10 juni vindt zowel online als in Utrecht het congres VoedingNL21 plaats. Dit congres, bestemd voor iedereen die beroepsmatig met voedingswetenschappen bezig is, biedt de laatste inzichten op het gebied van vetten en vetweefsel en de rol die ze in de processen in het lichaam spelen.

Blog: (Bijna) diëtist

Blog: (Bijna) diëtist

Wanneer mensen horen dat ik Voeding en Diëtetiek studeer, verandert een etentje vaak spontaan in een impromptu intakegesprek. “Zijn koolhydraten nou goed of slecht?” Zo begint het meestal. Soms wijzen ze naar de pasta op hun bord: “Is dit wel gezond?”

Consumentenbond wil regels voor ‘natuurlijk’ en ‘puur’ op voedseletiketten

Consumentenbond wil regels voor ‘natuurlijk’ en ‘puur’ op voedseletiketten

De Consumentenbond pleit voor richtlijnen om misleiding en onduidelijkheid tegen te gaan rondom de termen ‘natuurlijk’ en ‘puur’ op voedseletiketten. Er moeten helderen regels komen, net als in Frankrijk, Engeland en Ierland, luidt het verzoek.