Na de Belgische supermarktketen Colruyt waagt ook de Duitse discounter Lidl zich aan de 'Eco-Score'. Een nieuw label dat consumenten wil helpen in één oogopslag een duurzame keuze te maken.

Lidl wil de Eco-Score in 2 etappes invoeren: na overleg met vertegenwoordigers uit de industrie/producenten, samenleving, brancheverenigingen en de Duitse regering zal er een test plaatsvinden in de Lidl-filialen in Berlijn. Afhankelijk van de resultaten wordt de Eco-Score uitgerold naar alle Duitse vestigingen. Lidl zegt ook open te staan voor 'sectorbrede initiatieven' om tot een ecolabel te komen, schrijft RetailDetail.

De Eco-Score lijkt op de eveneens in Frankrijk ontwikkelde Nutri-Score. Een product kan scoren in 5 categorieën, van de donkergroene A tot de felrode E. Op basis van de levenscyclus van producten (inclusief impact op klimaat, biodiversiteit en verbruik van hulpbronnen) en specifieke criteria zoals certificering, herkomst of verpakking, komt de score tot stand. Consumenten kunnen zo tijdens het boodschappen doen in één oogopslag producten vergelijken op duurzaamheid. Als het rekenmodel tenminste klopt, en daar zette het Foodlogpubliek al meteen vraagtekens bij.

Dat de Eco-Score een Franse oorsprong heeft, hoeft niet te verbazen, schrijft Distrifood. In Frankrijk blijkt 78% van de consumenten geen besef of kennis te hebben van de impact die de productie van bepaalde producten op het milieu heeft.

Foodlog

Dit artikel verscheen eerder op: Evmi

Altijd op de hoogte blijven?