Lidl start als eerste pilot met Eco-Score in Nederland

Lidl is de eerste supermarkt die in Nederland die start met een pilot op de Eco-Score, het nieuwe label dat consumenten moet helpen in één oogopslag een duurzame keuze te maken.

De pilot loopt van 2 augustus tot 31 oktober 2021 in 7 Lidl-winkels in de regio’s Arnhem, Ede en Nijmegen. Het is een vervolg op de introductie van de Eco-Score in filialen van Lidl in Berlijn. Lidl drukt het logo af op de prijskaarten van ongeveer 50 koffie- en theeartikelen.

Doel van het label is om op een eenvoudige wijze transparanter te communiceren over de ecologische impact van een product. Eco-Score lijkt qua vormgeving op de Nutri-Score, maar is specifiek gericht op duurzaamheid, terwijl de Nutri-Score de voedingswaarden van een product beoordeelt. Eco-Score is een scoresysteem van 0 tot 100, waarbij de hoogste score de letter A krijgt (donkergroen, duurzaam) en de laagste score een E (rood, niet duurzaam).

Na 31 oktober gaat Lidl het resultaat van de pilot evalueren, om te bepalen of het gebruik ervan wordt voortgezet.

Lees ook
Koop je, ook online, meer groente en fruit door nudging?

Koop je, ook online, meer groente en fruit door nudging?

Die vraag probeert het Nationaal Actieplan Groenten en Fruit (NAGF) in samenwerking met supermarktketen Hoogvliet te beantwoorden. In de winkel werken de nudges, maar hoe zit dat online?

Gezondere producten beter zichtbaar in de supermarkt

Gezondere producten beter zichtbaar in de supermarkt

Leidt het plaatsen van meer gezonde producten op ooghoogte in de supermarkt tot het vaker kopen van deze producten? Wetenschappers gaan dit uitzoeken.

Lidl aan de slag met Eco-Score

Lidl aan de slag met Eco-Score

Na de Belgische supermarktketen Colruyt waagt ook de Duitse discounter Lidl zich aan de 'Eco-Score'. Een nieuw label dat consumenten wil helpen in één oogopslag een duurzame keuze te maken.