Light frisdranken verhogen risico op beroertes

attachment-cola-365x2431

Zelfs als je light frisdrank drinkt heb je nog steeds een hoger risico op vaatziekten vergeleken met degenen die geen frisdrank drinken. Met name de kans op een beroerte wordt verhoogd. De boosdoener is natrium.

 

De gegevens van ruim 2.500 mensen werden verzameld door wetenschappers van het Northern Manhattan Study (NOMAS). De wetenschappers ontdekten een verband tussen de consumptie van light frisdranken en vaatziekten. Natrium is de oorzaak van dit verband, toonde nader onderzoek aan.

 

Natrium
Proefpersonen die één of meer glazen frisdrank op een dag nuttigden, hadden 61% meer kans op vaatziekten dan de mensen die geen frisdrank dronken. Een tweede studie onder dezelfde groep toonde aan dat mensen die meer dan 4.000 mg natrium per dag nuttigden twee keer zoveel kans hadden op een beroerte dan mensen die minder dan 1.500 mg (de aanbevolen hoeveelheid) per dag naar binnen werkten.

Light frisdranken bevatten over het algemeen vrij veel natrium. Een blikje cola light bevat bijvoorbeeld zo’n 35 tot 40 mg natrium. De wetenschappers benadrukken dat het weinig lijkt, maar dat het behoorlijk kan oplopen als er meerdere glazen worden gedronken en als er nog zout bij gegeten wordt.

 

Verband
De proefpersonen kregen over het algemeen gemiddeld twee keer de aanbevolen hoeveelheid natrium binnen. Ook toen de wetenschappers andere factoren zoals het gehele dieet, beweging, bestaande gezondheidsproblemen, demografische factoren en een eventuele verslaving aan roken hadden meegenomen, bleek het verband tussen natrium en vaatziekten overeind te blijven.

 

Verder onderzoek is noodzakelijk, zo menen de onderzoekers. Maar enige terughoudendheid met light frisdranken lijkt geboden.

Meer over
Lees ook
Blog: (Bijna) diëtist

Blog: (Bijna) diëtist

Wanneer mensen horen dat ik Voeding en Diëtetiek studeer, verandert een etentje vaak spontaan in een impromptu intakegesprek. “Zijn koolhydraten nou goed of slecht?” Zo begint het meestal. Soms wijzen ze naar de pasta op hun bord: “Is dit wel gezond?”

Vertrouwen van klanten in merken na nep-nieuws ongewijzigd

Vertrouwen van klanten in merken na nep-nieuws ongewijzigd

Nep-nieuws over grote merken tast het vertrouwen van klanten in het merk niet aan. Dit blijkt uit een onderzoek van Yang Cheng van de North Carolina State University.Volgens Cheng is er veel eerder onderzoek verricht naar de reactie van consumenten op nep-nieuws op sociale media, maar er is weinig gekeken naar hoe dit het vertrouwen in merken kan beïnvloeden....

McDonald’s introduceert veggie nuggets

McDonald’s introduceert veggie nuggets

Fastfoodketen McDonald’s biedt haar kip nuggets vanaf deze week ook in een vegetarische variant aan. Met de Veggie Nuggets wil McDonalds’s inspelen op de groeiende behoefte van gasten om minder vlees te consumeren.Dat meldt McDonald’s gisteren. De fastfoodketen zegt te zien dat steeds meer gasten ervoor kiezen om een keertje geen vlees te eten. Veggie...