Maaltijd- en boodschapbezorging grote winnaar van coronacrisis

bezorging-picnic-1

De al langer groeiende bezorgtrend is aangejaagd door de pandemie. In 2020 groeide de totale bezorgmarkt met 43,1% ten opzichte van 2019. Inmiddels zijn de spelers in dit veld samen goed voor bijna 10% van de totale uitgaven aan eten en drinken.

Dat meldt het FoodService Instituut Nederland (FSIN). De bezorging van maaltijden door foodservice groeide naar schatting van het FSIN fors met 37% naar ruim €2,7 miljard in 2020. Zonder corona zou de omzetgroei van maaltijdbezorging in 2020 naar schatting rond de 14% zijn geweest. In 2020 was maaltijdbezorging vanwege de coronacrisis goed voor bijna 23% van de totaalmarkt voor buitenshuis eten en drinken*.

Retail bezorgt helft meer

Nog harder dan maaltijdbezorging groeide boodschappenbezorging. In 2020 nam de bezorging van boodschappen door foodretail (supermarkten en speciaalzaken) toe met naar schatting ruim 49% naar bijna €2,7 miljard. Dat is ruim €600 miljoen meer dan oorspronkelijk ingeschat, waarmee het marktaandeel van totaal delivery vanuit foodretail (inclusief wijnbezorging, taart, versboxen etc) nu op 6,1% ligt.

‘Corona heeft gefungeerd als aanjager. Delivery was al langer een groeiende trend, maar heeft dit jaar een vlucht genomen’, aldus Inga Blokker, directeur van The Food Research Company, het onderzoeksbureau van het FSIN. Blokker: ‘Mensen die normaal nooit bestellen, hebben noodgedwongen kennisgemaakt met het gemak van thuis warme maaltijden en boodschappen laten bezorgen.’

Grafiek FSIN delivery 2020 Meer doordeweeks

Niet alleen kozen meer consumenten voor bezorgen, ook nam de bestelfrequentie per klant toe. Consumenten bestellen niet alleen meer op zondagavond een maaltijd, maar ook vaker op doordeweekse dagen. Uit de onlangs gepubliceerde Foodshopper Monitor, een jaarlijks consumentenonderzoek door het FSIN, blijkt dat vooral jongere generaties steeds vaker kiezen voor een bezorgmaaltijd als ze geen zin hebben om te koken. Voor millennials en Generatie Z is een maaltijd laten bezorgen het meest genoemde alternatief wanneer ze geen zin hebben om te koken. In 2018 was dat ‘ik kook alsnog’.

Volgens Blokker is de klok wat betreft de groei van de bezorgmarkt ‘een paar jaar vooruitgezet.’ Bezorgketens openden dit jaar meer nieuwe vestigingen en ketens die nog niet of weinig bezorgden, schakelden versneld over. De variatie in het aanbod nam daardoor toe.

Groei is structureel

De groei die nu versneld is ingezet, verdwijnt niet zomaar als de coronamaatregelen voorbij zijn, meent Blokker. ‘Ook mensen die eerder nooit eten of boodschappen bestellen, zullen dat na corona zo nu en dan blijven doen. Bovendien is er een grote groep jonge mensen die regelmatig geen zin heeft om te koken, waarvan we in ons consumentenonderzoek zien dat maaltijdbezorging voor hen op zo’n moment de meest natuurlijke optie is. Méér dan een kant-en-klaarmaaltijd van de supermarkt, bijvoorbeeld. Dat belooft ook voor de toekomst groei voor de bezorgmarkt. Hoewel de deliveryomzet in 2021 zeker niet zo’n vlucht zal nemen als in 2020, staan voor wat fooddelivery betreft de seinen voor toekomstige groei op groen.’

* De exacte marktcijfers worden eind januari bekend, waardoor dit percentage nog licht kan afwijken.

Lees ook
Gezondere producten beter zichtbaar in de supermarkt

Gezondere producten beter zichtbaar in de supermarkt

Leidt het plaatsen van meer gezonde producten op ooghoogte in de supermarkt tot het vaker kopen van deze producten? Wetenschappers gaan dit uitzoeken.

Weerstand in verschillende verschijningen

Weerstand in verschillende verschijningen

‘Juist nu is het belangrijk om aandacht te besteden aan leefstijl’, een boodschap die regelmatig terugkomt in deze coronatijd.In een brandbrief aan het kabinet werd recentelijk zelfs opgeroepen om een campagne te starten over het belang van een gezonde leefstijl tijdens deze pandemie (1). Door onder andere gezonder te eten kan de weerstand immers worden...

Alea Publishers neemt de vakbladen Vleesmagazine en Voeding Nu over van Vakmedianet

Alea Publishers neemt de vakbladen Vleesmagazine en Voeding Nu over van Vakmedianet

Vandaag maakt uitgeverij Alea Publishers bekend twee bladen van uitgeverij Vakmedianet over te nemen per 1 maart 2021. Het gaat om Vlees Magazine en Voeding Nu.Uitgeefdirecteur Roeland Dobbelaer van Alea Publishers over de overname: ”Voor onze jonge uitgeverij is dit een mooie stap. Beide bladen passen goed in onze portfolio van vakbladen in de foodbranche....