Madaga Kindervoeding en Spoony gaan samenwerken

1 december 2022 Redactie Voeding Nu

Madaga Kindervoeding en Spoony bundelen de krachten. Madaga is marktleider in gezonde en verse kindermaaltijden voor de kinderopvang en serveert inmiddels 2,5 miljoen maaltijden per jaar aan 500 kinderopvanglocaties. Spoony is een snelgroeiende food startup met als doel groenten aantrekkelijk te maken voor kinderen. De twee bedrijven zijn opgericht door twee moeders die hun eigen kinderen gezond wilden leren eten, maar daarbij tegen barrières aanliepen. Zij delen de ambitie bij te dragen aan een gezonde toekomst voor alle kinderen, waarbij groenten, variatie en smaakontwikkeling centraal staan.

De missie van Madaga en Spoony is om een toegankelijk alternatief te bieden voor ongezonde kindervoeding, met een omvangrijk aanbod van gezonde en vernieuwende producten. Bovendien zetten beide ondernemingen zich in om kinderen spelenderwijs verliefd te laten worden op gezond en lekker eten.

De merken, die separaat blijven bestaan, zijn qua doelgroep en productaanbod complementair. Waar Madaga zich primair richt op de doelgroep 0 tot 4 jaar op de kinderopvang, heeft Spoony een focus op kinderen van 4 tot 12 jaar op de buitenschoolse opvang en biedt bovendien producten aan via de retail. Door kennis en ervaring te combineren willen de merken producten leveren die nog beter aansluiten bij de behoeften van de markt.

Spelenderwijs ontdekken

"Wij nemen kinderen mee op smaakavontuur om gezond en heerlijk eten te ontdekken", zegt Ingrid Keller, oprichter van Madaga. "We prikkelen zintuigen en nieuwsgierigheid. Op die manier maken we de smaken van gezond en natuurlijk eten toegankelijk en maken we van het eetmoment een 'fun' moment. Zo ontwikkelden we de Smaaksafari-koffer, waarbij we twee weken lang helpen op de kinderopvang om kinderen spelenderwijs onder andere broccoli, zoete aardappel, rode biet en wortel te laten ontdekken. We zijn een perfecte match met Spoony, waar plezier, vrolijke verpakkingen en eetspelletjes - foodtainment - essentieel zijn bij de kennismaking met pure producten."

Hoofdrol voor groenten

Spoony-oprichter Phaedra Mensen: "Door van eten een feestje te maken leren we kinderen een gezond voedingspatroon ontwikkelen, met een hoofdrol voor verse groenten. Ook Madaga ontwikkelt enkel gezonde producten zonder toegevoegde suikers, geur- en smaakstoffen en zonder of met weinig zout, maar wel smaakvol en zeer divers. Net als Ingrid ben ik mijn onderneming gestart om écht impact te kunnen maken. Ik kijk ernaar uit om samen een bijdrage te leveren aan een gezonde generatie kinderen."

Gezonde Smikkelweken

Spoony is initiatiefnemer van de Gezonde Smikkelweken - het grootste groenten inspiratie programma in Nederland. Deze zomer gingen 50.000 kinderen op 600 bso's en thuis op een gezonde en duurzame ontdekkingstocht om kennis te maken met groenten. Phaedra: "We kijken ernaar uit om voor het eerst met Madaga op te trekken in de Gezonde Smikkelweken. Daardoor bereiken wij een nóg grotere groep bso's, kinderen, ouders en begeleiders." In de aanloop naar de Gezonde Smikkelweken publiceren Spoony en Madaga een onafhankelijk onderzoeksrapport over dit jaarlijkse event. Ingrid: "Samen met Spoony gaan wij gezond eten de standaard maken voor alle kinderen in Nederland. Het rapport gaat het belang van die missie onderstrepen."

Altijd op de hoogte blijven?