Mager rundergehakt soms vetter dan shoarma of spareribs

Gehakt (pexels)

De vetpercentages van (extra) mager rundergehakt in de supermarkt lopen flink uiteen, schrijft de Consumentenbond. Uit een steekproef blijkt dat het vetpercentage tussen 7,9% tot 15% kan liggen. Mager rundergehakt is daarmee vetter dan is vastgelegd in de Europese regels voor gehakt vlees.

De Consumentenbond onderzocht 62 gehaktvarianten van 12 supermarktketens. Slechts 5 varianten blijken minder dan 10% vet te bevatten. Ook trof de Consumentenbond mager gehakt aan met meer dan 15% vet. Dat is meer dan wettelijk is toegestaan.

Europese richtlijn

Volgens een Europese richtlijn mag mager gehakt rundvlees maximaal 7% vet bevatten. Maar de Nederlandse Warenwet maakt onderscheid tussen gehakt vlees en gehakt. Als fabrikanten aan gehakt vlees iets toevoegen zoals een beetje water of aroma, valt het onder de definitie van gehakt. Volgens de Nederlandse Warenwet mag mager gehakt van rundvlees maximaal 15% vet bevatten.

Daardoor is mager of extra mager rundergehakt soms vetter dan shoarmavlees of spareribs. Sandra Molenaar, directeur Consumentenbond: “Dat verwacht je niet, de term (extra) mager zet mensen op het verkeerde been. En het is hartstikke ongezond, want vet in gehakt is dierlijk en daarom voor een groot deel verzadigd. Dat verhoogt het ongunstige cholesterol in je bloed en dat is ongezond voor je hart en bloedvaten.’ De Consumentenbond pleit daarom voor een aanscherping van de Nederlandse Warenwet.

Bron: Consumentenbond

Lees ook
Microplastics aangetroffen in vlees en zuivel

Microplastics aangetroffen in vlees en zuivel

Wetenschappers hebben microplastics aangetroffen in vlees, bloed en melk van Nederlandse koeien en varkens. Bijna 80 procent van de geteste vlees- en zuivelproducten bevatte microplastics. Dat blijkt uit een steekproef van de Vrije Universiteit Amsterdam in opdracht van de Plastic Soup Foundation.

Interventies in supermarkt effectief voor hogere verkoop biologische groente

Interventies in supermarkt effectief voor hogere verkoop biologische groente

Door biologische groente en fruit bij elkaar te leggen kan de verkoop met 60% stijgen, blijkt uit een 10-weekse pilot in twee supermarkten in Brabant, uitgevoerd door BioNederland en het GroentenFruit Huis. De pilot dient als testcase voor de Europese campagne ‘De mooiste boodschap is bio’.

Consumenten kopen minder vlees bij combinatie prijsverhoging en informatie over milieuschade

Consumenten kopen minder vlees bij combinatie prijsverhoging en informatie over milieuschade

Consumenten kopen 36 procent minder vlees in de supermarkt als zowel de prijzen worden verhoogd en ze meer informatie krijgen over de milieuschade door vleesproductie. Dit moet wel in combinatie gebeuren, melden het RIVM en de Vrije Universiteit.