Markt voor verkoop gezonde producten bij attracties

attachment-pretparken-nu-gezonde-snacks

De meeste consumenten (76%) nemen meestal geen eten van thuis mee voor de lunch of het diner tijdens een dagje uit, maar bijna de helft wil graag gezond eten. Dit lukt niet omdat er weinig voor een gezonde keuze wordt aangeboden bij attracties.

Dit blijkt uit het Duurzaamheidskompas, een periodiek onderzoek onder 527 respondenten naar trends over duurzaamheid onder het Nederlandse publiek. Veel consumenten (73%) vinden dat attracties, zoals dierentuinen en pretparken, gezonde voedingsmiddelen actief moeten promoten.

 

Gezonde keuze

35 procent van de respondenten vindt het lastig om een gezonde keuze te maken uit het aanbod bij attracties tijdens een dagje uit. Bijna de helft van de deelnemers vindt dat er te weinig mogelijkheden zijn voor een gezonde keuze en geven het aan wel belangrijk te vinden om  een gezonde keuze te maken tijdens een dagje uit.

36 procent vindt dat er onvoldoende aanbod is van groente en fruit. Het liefst zouden deze consumenten een broodje met gezond beleg willen kopen, een (maaltijd)salade of fruit.

 

Aanbod etenswaren

Bijna tweederde van de participanten gaat meerdere keren per jaar een dagje uit en ruim tweederde luncht en eet de avondmaaltijd (41 procent) buiten de deur. De meeste consumenten geven 6-10 euro uit aan de lunch bij de horeca van attracties. Het aanbod aan etenswaren wordt door 58% lekker gevonden, maar niet erg uitgebreid (45%). 

 

Lees verder op Voeding Nu online:

Foodwatch start emailactie tegen kindermarketing

Lees ook
Onderzoek legt misvattingen over o.a. plantaardige voeding bloot

Onderzoek legt misvattingen over o.a. plantaardige voeding bloot

Er bestaan nog veel misvattingen over plantaardig eten, concludeert Upfield na een studie onder ruim duizend Nederlanders. Het gebrek aan kennis kan leiden tot productkeuzes die milieubelastender en minder gezond zijn dan de consument eigenlijk voor ogen heeft.

Maaltijdbezorging blijft explosief toenemen

Maaltijdbezorging blijft explosief toenemen

Net als in 2020, hebben we ook in de eerste helft van 2021 massaal eten besteld, blijkt uit een rapport van ABN AMRO. Gezonder worden de maaltijden overigens niet. Daarnaast noemt de bank nadelige gevolgen voor de maaltijdbezorgers.

Blog: (Bijna) diëtist

Blog: (Bijna) diëtist

Wanneer mensen horen dat ik Voeding en Diëtetiek studeer, verandert een etentje vaak spontaan in een impromptu intakegesprek. “Zijn koolhydraten nou goed of slecht?” Zo begint het meestal. Soms wijzen ze naar de pasta op hun bord: “Is dit wel gezond?”