Matchmaking event koppelt tientallen food-bedrijven en start-ups

BNF1

Innovatieplatform Brave New Food noemt zijn eerste matchmaking event een succes. Tientallen start-ups gingen virtueel aan tafel bij gevestigde food-bedrijven voor 130 matchmaking gesprekken en ruim 400 speeddates.

Afgelopen november riep Brave New Food start-ups op om innovatieve oplossingen te pitchen, met als doel ze te verbinden aan de uitdagingen van gevestigde bedrijven in de voedingsindustrie. Het moet de transitie naar een duurzamer en gezonder voedselsysteem versnellen.

Voor de eerste ronde open calls ontving het platform 219 ideeën uit 21 landen, allemaal op het gebied van duurzaam verpakken, voedselverspilling en plantaardige oplossingen. De 20 aangesloten partners nodigden daarop 78 ondernemers uit. Tijdens het matchmaking event voerden ze 130 gesprekken. 73 daarvan krijgen op korte termijn een gevolg.

BNF2

Enthousiaste partijen

In het persbericht van Brave New Food zijn de start-ups en scale-ups positief over het event. "De opzet van Brave New Food zorgt ervoor dat start-ups en gevestigde food-bedrijven elkaar beter weten te vinden", zegt Charlotte Krijger van YAYA Kombucha. Wouter Muis van GRO Mushrooms heeft onder andere een vervolgafspraak met Superunie gemaakt. "Hopelijk leidt dat tot een mooie samenwerking." 

De partnerbedrijven benadrukken dat de disruptieve ondernemingen van groot belang zijn, omdat ze zelf niet zo disruptief kunnen zijn. "Blijf innoveren!", zegt Lianne Dingemanse, manager corporate accelerators van FrieslandCampina. "De grote uitdagingen worden door de nieuwe generatie getackeld en opgelost", voegt Lucia Scheper, inkoper bij Superunie, toe. Ze gaat met alle gesproken start-ups verder in gesprek.

BNF3

Daarnaast vonden er 400 1-op-1 speeddating sessies plaats. Vanwege corona gebeurde alles online. Dat beviel eigenlijk heel goed, aldus Jesse 't Lam, co-founder van Brave New Food. "Met inzendingen uit 21 landen konden we zo de matchmaking ook duurzaam toegankelijk maken voor start-ups uit de rest van de wereld en dat past goed bij de missie van ons internationale platform."

Volgende event

In juni start Brave New Food een nieuwe ronde open calls, deze keer rondom het thema Food & Health. Het bijbehorende matchmaking event zal in oktober plaatsvinden. Het Brave New Food-team blijft in de tussentijd de ontwikkelingen volgen en is druk met partners werven. 

Bekijk hier de aftermovie van het evenement.

Lees ook
Praleucine, een luxe bonbon voor extra spierkracht

Praleucine, een luxe bonbon voor extra spierkracht

Waarom zou gezonde voeding ook niet heel lekker mogen zijn? Vanuit dat idee ontwikkelde Patrick Tassignon een praline met extra vitamine D, leucine en vezels, bedoeld voor de ondersteuning van een normale spierfunctie en om van te genieten.

Online platform van TNO moet innovatie in het MKB bevorderen

Online platform van TNO moet innovatie in het MKB bevorderen

TNO (Nederlandse organisatie voor toegepast natuurwetenschappelijk onderzoek) lanceert de "TNO-MKB innovatiemotor" om de samenwerking tussen de organisatie en het midden- en kleinbedrijf te versterken. TNO pompt zelf 5 miljoen extra in het online platform.

Voedselveiligheid, duurzaamheid en voedselzekerheid varen wel bij pandemie

Voedselveiligheid, duurzaamheid en voedselzekerheid varen wel bij pandemie

De lockdown heeft geleid tot verschillende innovaties in de voedingssector, zegt een groep onderzoekers van instituten wereldwijd in een recent gepubliceerd wetenschappelijk overzichtsartikel. Volgens de onderzoekers zijn vier gebieden beïnvloed door de coronacrisis: voedselveiligheid, voedselzekerheid, duurzaamheid en bioactieve stoffen. Binnen deze...