Matchmaking event koppelt tientallen food-bedrijven en start-ups

BNF1

Innovatieplatform Brave New Food noemt zijn eerste matchmaking event een succes. Tientallen start-ups gingen virtueel aan tafel bij gevestigde food-bedrijven voor 130 matchmaking gesprekken en ruim 400 speeddates.

Afgelopen november riep Brave New Food start-ups op om innovatieve oplossingen te pitchen, met als doel ze te verbinden aan de uitdagingen van gevestigde bedrijven in de voedingsindustrie. Het moet de transitie naar een duurzamer en gezonder voedselsysteem versnellen.

Voor de eerste ronde open calls ontving het platform 219 ideeën uit 21 landen, allemaal op het gebied van duurzaam verpakken, voedselverspilling en plantaardige oplossingen. De 20 aangesloten partners nodigden daarop 78 ondernemers uit. Tijdens het matchmaking event voerden ze 130 gesprekken. 73 daarvan krijgen op korte termijn een gevolg.

BNF2

Enthousiaste partijen

In het persbericht van Brave New Food zijn de start-ups en scale-ups positief over het event. "De opzet van Brave New Food zorgt ervoor dat start-ups en gevestigde food-bedrijven elkaar beter weten te vinden", zegt Charlotte Krijger van YAYA Kombucha. Wouter Muis van GRO Mushrooms heeft onder andere een vervolgafspraak met Superunie gemaakt. "Hopelijk leidt dat tot een mooie samenwerking." 

De partnerbedrijven benadrukken dat de disruptieve ondernemingen van groot belang zijn, omdat ze zelf niet zo disruptief kunnen zijn. "Blijf innoveren!", zegt Lianne Dingemanse, manager corporate accelerators van FrieslandCampina. "De grote uitdagingen worden door de nieuwe generatie getackeld en opgelost", voegt Lucia Scheper, inkoper bij Superunie, toe. Ze gaat met alle gesproken start-ups verder in gesprek.

BNF3

Daarnaast vonden er 400 1-op-1 speeddating sessies plaats. Vanwege corona gebeurde alles online. Dat beviel eigenlijk heel goed, aldus Jesse 't Lam, co-founder van Brave New Food. "Met inzendingen uit 21 landen konden we zo de matchmaking ook duurzaam toegankelijk maken voor start-ups uit de rest van de wereld en dat past goed bij de missie van ons internationale platform."

Volgende event

In juni start Brave New Food een nieuwe ronde open calls, deze keer rondom het thema Food & Health. Het bijbehorende matchmaking event zal in oktober plaatsvinden. Het Brave New Food-team blijft in de tussentijd de ontwikkelingen volgen en is druk met partners werven. 

Bekijk hier de aftermovie van het evenement.

Lees ook
Congres 'Een gezonde toekomst is plantaardig' van PAN Nederland op zaterdag 28 mei

Congres 'Een gezonde toekomst is plantaardig' van PAN Nederland op zaterdag 28 mei

Zaterdag 28 mei 2022 organiseert Physicians Association for Nutrition the Netherlands, PAN Nederland, haar eerste congres: ‘Een gezonde toekomst is plantaardig’ in de Janskerk in Utrecht. Op het congres zal keynote spreker Wendy Walrabenstein de eerste resultaten van haar promotieonderzoek Plants for Joints naar de invloed van een plantaardig leefstijlprogramma...

Personalised Nutrition For All-challenge zoekt innovatieve hulpmiddelen

Personalised Nutrition For All-challenge zoekt innovatieve hulpmiddelen

Om de innovatie van gepersonaliseerde voeding te versnellen, lanceren EIT Food, Foodvalley NL en Food Innovation Hub Europe de challenge Personalised Nutrition For All. Startups en multistakeholdergroepen worden uitgenodigd om hun ideeën voor gepersonaliseerde voeding in de dienen. De winnaars ontvangen een budget van €30.000 euro om hun idee verder...

Alimentaria 2022 - de belangrijkste trends in de levensmiddelensector

Alimentaria 2022 - de belangrijkste trends in de levensmiddelensector

In twee jaar tijd heeft corona het leven van miljarden mensen over de hele wereld veranderd. Het heeft de manier veranderd waarop we werken, wonen, winkelen, spelen en reizen. Het heeft ook de manier veranderd waarop we eten, wat we eten, hoe en waar we eten.