Matchmaking event koppelt tientallen food-bedrijven en start-ups

BNF1

Innovatieplatform Brave New Food noemt zijn eerste matchmaking event een succes. Tientallen start-ups gingen virtueel aan tafel bij gevestigde food-bedrijven voor 130 matchmaking gesprekken en ruim 400 speeddates.

Afgelopen november riep Brave New Food start-ups op om innovatieve oplossingen te pitchen, met als doel ze te verbinden aan de uitdagingen van gevestigde bedrijven in de voedingsindustrie. Het moet de transitie naar een duurzamer en gezonder voedselsysteem versnellen.

Voor de eerste ronde open calls ontving het platform 219 ideeën uit 21 landen, allemaal op het gebied van duurzaam verpakken, voedselverspilling en plantaardige oplossingen. De 20 aangesloten partners nodigden daarop 78 ondernemers uit. Tijdens het matchmaking event voerden ze 130 gesprekken. 73 daarvan krijgen op korte termijn een gevolg.

BNF2

Enthousiaste partijen

In het persbericht van Brave New Food zijn de start-ups en scale-ups positief over het event. "De opzet van Brave New Food zorgt ervoor dat start-ups en gevestigde food-bedrijven elkaar beter weten te vinden", zegt Charlotte Krijger van YAYA Kombucha. Wouter Muis van GRO Mushrooms heeft onder andere een vervolgafspraak met Superunie gemaakt. "Hopelijk leidt dat tot een mooie samenwerking." 

De partnerbedrijven benadrukken dat de disruptieve ondernemingen van groot belang zijn, omdat ze zelf niet zo disruptief kunnen zijn. "Blijf innoveren!", zegt Lianne Dingemanse, manager corporate accelerators van FrieslandCampina. "De grote uitdagingen worden door de nieuwe generatie getackeld en opgelost", voegt Lucia Scheper, inkoper bij Superunie, toe. Ze gaat met alle gesproken start-ups verder in gesprek.

BNF3

Daarnaast vonden er 400 1-op-1 speeddating sessies plaats. Vanwege corona gebeurde alles online. Dat beviel eigenlijk heel goed, aldus Jesse 't Lam, co-founder van Brave New Food. "Met inzendingen uit 21 landen konden we zo de matchmaking ook duurzaam toegankelijk maken voor start-ups uit de rest van de wereld en dat past goed bij de missie van ons internationale platform."

Volgende event

In juni start Brave New Food een nieuwe ronde open calls, deze keer rondom het thema Food & Health. Het bijbehorende matchmaking event zal in oktober plaatsvinden. Het Brave New Food-team blijft in de tussentijd de ontwikkelingen volgen en is druk met partners werven. 

Bekijk hier de aftermovie van het evenement.

Lees ook
Stem op je favoriet voor de Gezonde Innovatie Awards

Stem op je favoriet voor de Gezonde Innovatie Awards

Tot en met zondag 16 januari kun je stemmen op je favoriete innovaties voor de Gezonde Innovatie Awards, een complimentenprijs voor producten en initiatieven die bijdragen aan een gezonder eetpatroon. Foodlog en FoodPersonality reiken de prijs uit.

Studenten Inholland Delft presenteren innovatieve food-startups

Studenten Inholland Delft presenteren innovatieve food-startups

Van glutenvrije poffertjes tot een likeur van overgebleven sinaasappelschillen. Ook dit jaar brengen studenten van de opleiding Food Commerce and Technology in Delft nieuwe producten en diensten op de markt, tijdens de minor Challenge Ondernemen.

Allemaal aan  de blauwe bes? | Trends in onderzoek naar de effecten van voeding op het brein

Allemaal aan de blauwe bes? | Trends in onderzoek naar de effecten van voeding op het brein

Accenten binnen het voedingsonderzoek verschuiven. Daar zijn veel voorbeelden van. Deze trends worden mogelijk gemaakt door ontwikkelingen in aangrenzende wetenschapsgebieden en technologie├źn. Deskundigen spraken hierover op een bijeenkomst in Baarn over leefstijl, voeding en brein.