Meer consumenten kopen biologisch

biologisch keurmerk

Consumenten kopen vaker biologisch. Uit onderzoek van GfK blijkt dat de aankoopfrequentie van biologische voedingsmiddelen in 2020 steeg met 7 procent. Dat meldt brancheorganisatie Bionext met een persbericht.

Volgens het onderzoek van GfK is de positieve houding ten opzichte van biologisch toegenomen. 61 procent van de consumenten die biologisch koopt, vindt dat biologische producten met meer zorg worden gemaakt. 95,6 procent van de huishoudens kocht het afgelopen jaar wel eens biologisch, in 2019 was dit 95,1 procent.

Biologisch

Twee op de vijf bio kopers (40 procent) zegt nu meer biologische voedingsmiddelen te kopen dan een jaar geleden, zo blijkt uit aanvullend onderzoek naar koopgedrag (Ruigrok, 2021). De voornaamste redenen voor het kopen van biologisch zijn impact op natuur (50 procent) en dier (44 procent). Een ruime meerderheid  (61 procent) van de consumenten die biologisch kopen, vindt dat biologische producten met meer zorg worden gemaakt. De meerderheid van die groep vindt de kwaliteit ook beter (61 procent).

Consumenten vinden versheid, smaak en prijs het belangrijkst bij het kopen van voedingsmiddelen. Voor biologische producten wegen ‘goede smaak en diervriendelijkheid’ het zwaarst.

Speciaalzaak

Ondanks dat biologische producten voornamelijk in de supermarkt worden gekocht (73,8 procent), is er een verschuiving zichtbaar. Biologische producten werden het afgelopen jaar vaker buiten de supermarkt gekocht (26,2 procent), zoals in een speciaalzaak of rechtstreeks bij de boer, 5 procent meer dan vorig jaar. (GfK, 2021)

Merle Koomans van den Dries, directeur Odin: "Corona heeft echt gezorgd voor een nieuwe groep klanten die we voorheen nog niet zagen. Onze omzet is het afgelopen jaar fors gestegen. Voor een structurele gedragsverandering is meer tijd nodig en de lange lockdown heeft daar zeker aan bij gedragen. Een deel van de nieuwe klanten is ook lid geworden van onze coöperatie, het zijn dus niet alleen eenmalige bezoekers geweest."

Bio Lekker voor Je

Het onderzoek naar koopgedrag en houding ten aanzien van biologisch is onderdeel van de campagne ‘Bio lekker voor je’, een initiatief van brancheorganisatie Bionext. De campagne wordt gefinancierd met steun van de Europese Unie en heeft als doel om consumenten te stimuleren vaker voor biologisch te kiezen. Meer over de campagne is te vinden op www.biolekkervoorje.nl.

 

Lees ook
RIVM komt met aanvullingen Preventieakkoord

RIVM komt met aanvullingen Preventieakkoord

Eind 2018 werd het Nationaal Preventieakkoord getekend. Begin deze maand kwam het RIVM met tien extra maatregelen om het Preventieakkoord op overgewicht en overmatig alcoholgebruik aan te scherpen. Het Voedingscentrum vraagt het aankomende kabinet hier werk van te maken.

Gezondere producten beter zichtbaar in de supermarkt

Gezondere producten beter zichtbaar in de supermarkt

Leidt het plaatsen van meer gezonde producten op ooghoogte in de supermarkt tot het vaker kopen van deze producten? Wetenschappers gaan dit uitzoeken.

Proefdieronderzoek: De neurologie achter een aversie hebben tegen bepaald voedsel

Proefdieronderzoek: De neurologie achter een aversie hebben tegen bepaald voedsel

Een slechte ervaring met voedsel leidt meestal tot een aversie voor het specifieke voedsel. Neurowetenschappers van de Universiteit van Sussex gingen bij slakken na wat daarbij gebeurt in de hersenen. Ze vonden een verband tussen slechte ervaringen en een verandering in de hersenen.Net als veel andere dieren houden slakken van suiker. Zodra zij suiker...