Meer dan drieduizend mensen deden mee aan de Nierstichting Restaurant Driedaagse

attachment-nierstichting

Honderd restaurants ontvingen meer dan 3500 gasten tijdens de eerste landelijke editie van de Nierstichting Restaurant Driedaagse. Bij de restaurants stonden drie dagen lang een zoutbewust diner op de kaart.

Met de driedaagse, die vanaf nu elk jaar plaatsvindt, wil de brancheorganisatie Koninklijke Horeca Nederland (KHN) samen met de Nierstichting mensen bewust maken van zoutgebruik.

Tevreden partners

De Nierstichting stelt dat de alle partners van de driedaagse zeer tevreden zijn. Voorzitter van de horecabranche organisatie, Robér Willemsen, zei: ‘We zijn er trots op dat 100 restaurants meteen enthousiast waren. Zij zorgden ervoor dat ruim 3500 gasten een zoutbewust diner konden eten. We gaan ervoor dat er in 2019 nog meer restaurants meedoen!’

Tom van Oostrom, directeur Nierstichting, was blij met het grote draagvlak. ‘We hebben het belang van minder zout eten tijdens de eerste editie goed voor voetlicht kunnen brengen. De eerste stappen zijn gezet en wat ons betreft is dit is nog maar het begin!’

Ook het reserveringsplatform Resengo, waarop de zoutbewuste diners gereserveerd werden, is zeer tevreden over de resultaten van de eerste landelijke editie. Matthijs Pet: ‘We kijken uit naar 2019 met nog meer deelnemende restaurants en grotere diversiteit in aanbod.’

Terugkerend evenement

De driedaagse wordt een jaarlijks terugkerend evenement. De tweede editie vindt plaats op 12, 13 en 14 maart 2019. De Nierstichting hoopt dat het evenement een groter bewustzijn creëert rondom zoutgebruik.

‘Dit is belangrijk want mensen moeten ook thuis gezond eten en dat betekent niet meer dan 6 gram zout per dag. Als we ons hieraan houden, voorkomt dat naar schatting van het de Nierstichting 150 duizend gevallen van chronische nierschade over en periode van 10 jaar,’ aldus de Nierstichting. 

Meer over
Lees ook
Blog: (Bijna) diëtist

Blog: (Bijna) diëtist

Wanneer mensen horen dat ik Voeding en Diëtetiek studeer, verandert een etentje vaak spontaan in een impromptu intakegesprek. “Zijn koolhydraten nou goed of slecht?” Zo begint het meestal. Soms wijzen ze naar de pasta op hun bord: “Is dit wel gezond?”

RIVM: afspraken met voedingsindustrie over suiker en zout hielpen nauwelijks

RIVM: afspraken met voedingsindustrie over suiker en zout hielpen nauwelijks

Het is een soort terugkomend ritueel: het RIVM ontdekt jaarlijks opnieuw dat ondanks het Akkoord Verbetering Productsamenstelling, Nederlanders nog steeds te veel zout en suiker binnenkrijgen. “Er had meer kunnen worden bereikt als voor meer producten afspraken gemaakt waren”, aldus het RIVM.

Nierstichting lanceert campagne: Goed of Zout?

Nierstichting lanceert campagne: Goed of Zout?

Om mensen bewust te maken om met minder zout lekker gezond te eten, lanceert de Nierstichting de campagne ‘Goed of zout?’.