Onderzoek UMCG: Eet meer vis om meer jodium binnen te krijgen

Vistafel_Vismagazine 9-2019

De Nederlandse consument krijgt te weinig jodium binnen. Dit geldt vooral voor zwangere vrouwen, blijkt uit onderzoek van het UMCG. Een oplossing is volgens de wetenschappers meer vis eten.

Volgens het Voedingscentrum moeten volwassenen dagelijks 150 microgram jodium consumeren. Voor zwangere vrouwen geldt 200 microgram. Een tekort aan jodium kan leiden tot problemen met de gezondheid. Vooral voor de schildklier is de stof belangrijk, maar ook voor het immuunsysteem en afweer. Voor zwangere vrouwen kan het ernstige gevolgen hebben voor het kind, zoals problemen met de groei.

Jodium in vis

Volgens het onderzoek van Frits Muskiet (emeritus hoogleraar pathofysiologie), Janneke Dijck-Brouwer (universitair docent laboratoriumgeneeskunde in het UMCG) en emeritus hoogleraar voeding en gezondheid Gertjan Schaafsma (Wageningen Universiteit) krijgen Nederlanders te weinig jodium binnen. Zeeproducten bevatten veel jodium, dus meer vis eten kan helpen. Ze pleiten voor een landelijke campagne om meer vis, schelpdieren en zeewier te eten. “We wonen wel aan de zee, maar we maken er niet genoeg gebruik van”, vertelt Dijck-Brouwer aan RTV Noord. “Vis, maar ook zeevruchten, schelpdieren en zeewier bevatten veel jodium.”

Daarnaast is vis volgens Muskiet niet alleen goed voor de inname van jodium en selenium. “Je krijgt ook tal van andere goede stoffen binnen, zoals vitamines A, D en B12, ijzer, zink, koper en visolievetzuren”, zegt hij op de website van UMCG.

Brood

Volgens de onderzoekers is de vermindering van jodium in brood een van de redenen voor het tekort. Sinds 2008 zit er minder jodium in brood. Daarnaast eten consumenten ook minder brood. Sinds 2008 is de jodiumconsumptie met 30 procent gedaald. De onderzoekers pleiten daarom voor het verhogen van het jodium in brood. Ook adviseren ze vrouwen die zwanger zijn of willen worden om naast foliumzuur ook jodium te slikken.

Bron: UMCGRTV Noord / RTL Nieuws

Lees ook
Gezondheidsrisico’s voor Vlaamse 65-plussers vanwege alcoholinname

Gezondheidsrisico’s voor Vlaamse 65-plussers vanwege alcoholinname

Een op de vier 65-plussers in Vlaanderen loopt gezondheidsrisico’s omdat ze te veel alcohol drinken. Dat blijkt uit het doctoraatsonderzoek van klinisch psychologe Yannic van Gils. Ze onderzocht waarom thuiswonende 65-plussers veel en risicovol drinken.

Het verschil tussen vleeseters, vlees verminderaars en vleesmijders

Het verschil tussen vleeseters, vlees verminderaars en vleesmijders

Het minderen van vlees is vanwege de milieu-en gezondheidsaspecten een hot topic Je hebt groepen die helemaal geen vlees eten zoals de vegetariërs en de veganisten, groepen die minder vlees eten namelijk flexitariërs maar ook nog steeds de echte vleeseters. Vanuit Wageningen University & Research (WUR) zijn er laatst twee studies verschenen waarin het...

Eiwitkwaliteit van bewerkte soja

Eiwitkwaliteit van bewerkte soja

Er wordt steeds meer plantaardig gegeten. Plantaardige voedingsmiddelen als vervanging van dierlijke producten zijn vaak gemaakt van soja. Voor lange tijd was er weinig bekend over de impact van het bewerken van soja op de eiwitkwaliteit. In een nieuwe studie van Unilever in samenwerking met de WUR (Wageningen university & research) wordt er duidelijkheid...

Niets meer missen over voeding?

 

Abonneer
 

of

Meld je aan voor de nieuwsbrief