Microbiologie en nieuwe technieken mogelijk inzetbaar bij voedseltekorten

attachment-pesticide-field

Meer aandacht voor de rol van de microbiologie in de landbouw gecombineerd met nieuwe technologieën kunnen mogelijk helpen bij voedseltekorten die geassocieerd zijn met de stijgende wereldbevolking. Dit blijkt uit een rapport van de American Academy of Microbiology.

Het rapport, 'How Microbes can Help Feed the World', is gebaseerd op de beraadslaging van een groep wetenschappelijke deskundigen die in december vorig jaar bijeenkwamen. Zij hebben nagedacht over hoe interacties tussen planten en micro-organismen kunnen worden gebruikt om landbouwproductiviteit te stimuleren op een ecologisch en economisch verantwoorde manier.

 

Te veel mensen

In het verslag staat dat de landbouwopbrengsten met 70 tot 100 procent verhoogd zouden moeten worden om in 2050 de geschatte wereldbevolking van 9 miljard mensen te kunnen voorzien van voedsel.

 

Beter begrip van de plant-microbe-interacties zou de gewasproductie potentieel met twintig procent, in twintig jaar, moeten kunnen verhogen. Daarnaast zouden, volgens het rapport, de eisen rond kunstmest en pesticiden met twintig procent moeten dalen binnen diezelfde tijd. Deze schattingen zijn gebaseerd op de erkenning dat alle planten afhankelijk zijn van microbiële partners om voedsel veilig te houden, pathogenen af te schrikken en milieu-stress tegen te gaan.

 

Grote uitdagingen

In het rapport worden aanbevelingen gedaan, waaronder meer investeringen in onderzoek, het aangaan van meer of grotere uitdagingen zoals de karakterisering van het volledige microbiome van een belangrijk gewas, en de oprichting van een formeel proces voor het verplaatsen van wetenschappelijke bevindingen uit het lab naar het veld.

Meer over
Lees ook
Blog: (Bijna) diëtist

Blog: (Bijna) diëtist

Wanneer mensen horen dat ik Voeding en Diëtetiek studeer, verandert een etentje vaak spontaan in een impromptu intakegesprek. “Zijn koolhydraten nou goed of slecht?” Zo begint het meestal. Soms wijzen ze naar de pasta op hun bord: “Is dit wel gezond?”

Vertrouwen van klanten in merken na nep-nieuws ongewijzigd

Vertrouwen van klanten in merken na nep-nieuws ongewijzigd

Nep-nieuws over grote merken tast het vertrouwen van klanten in het merk niet aan. Dit blijkt uit een onderzoek van Yang Cheng van de North Carolina State University.Volgens Cheng is er veel eerder onderzoek verricht naar de reactie van consumenten op nep-nieuws op sociale media, maar er is weinig gekeken naar hoe dit het vertrouwen in merken kan beïnvloeden....

McDonald’s introduceert veggie nuggets

McDonald’s introduceert veggie nuggets

Fastfoodketen McDonald’s biedt haar kip nuggets vanaf deze week ook in een vegetarische variant aan. Met de Veggie Nuggets wil McDonalds’s inspelen op de groeiende behoefte van gasten om minder vlees te consumeren.Dat meldt McDonald’s gisteren. De fastfoodketen zegt te zien dat steeds meer gasten ervoor kiezen om een keertje geen vlees te eten. Veggie...