Millenials meest bewuste generatie: 58% let bewust op aantal calorieën in frisdrank

beverages-2914497

Vier op de vijf Nederlanders kiest veelal bewust voor een light of zero drankje, omdat hier minder calorieën in zitten. 54% van de Nederlanders let hier nu meer op dan twee jaar geleden. Millenials maken hierbij de meest bewuste keuzes: 58% let bewust op het aantal calorieën in frisdrank.

De Nederlandse Vereniging voor Frisdranken, Waters en Sappen (FWS) liet onderzoek doen naar de consumptie van frisdranken; Het Nationale Frisse Drankenonderzoek. Dit onderzoek wordt tweejaarlijks uitgevoerd.

‘Frisse dranken’

In het onderzoek is ‘frisse dranken’ een verzamelnaam voor: reguliere frisdrank, light/zero frisdrank, vruchtensappen/-dranken, mineraal-/bronwater, water met een smaakje, limonadesiroop aangelengd met water en energiedrank. Het onderzoek is uitgevoerd onder vier verschillende generaties: GenZ (14-22 jaar), Millennials (23-37 jaar), Generatie X (38-57 jaar) en Babyboomers (58-73 jaar).

Water en limonade

Uit het onderzoek blijkt dat de Millenials met 55% relatief meer fan zijn van light/zero frisdrank dan de andere generaties. GenZ (59%) en Millenials (56%) drinken meer limonadesiroop. Daarnaast drinken ook GenZ (24%) en Millenials (27%) meer energiedrank dan andere generaties.

Over het algemeen drinkt men thuis en op het werk veelal water. In een restaurant, bij familie/vrienden en op het terras drinkt men vooral reguliere frisdrank. Millenials geven aan vaker light/zero frisdrank te drinken dan twee jaar geleden (34%), daarnaast geven zij van alle generaties met 59% het vaakst aan meer water te drinken dan twee jaar geleden.

frisdrank-feit-3-300x281 Uit het onderzoek blijkt dat mannen vaker reguliere frisdranken drinken dan vrouwen, 60% vs. 48%. Ook drinken mannen vaker energiedrank dan vrouwen, 19% vs. 7%. Vrouwen drinken echter vaker limonadesiroop dan mannen, 45% vs. 36%.

Toenemend aanbod

67% van de ondervraagden vindt dat het aanbod van light/zero frisdranken nu groter is dan twee jaar geleden. Millenials zijn het hier met 78% het meeste mee eens. 83% van de ondervraagden vindt dat het aanbod van water met een smaakje nu groter is dan twee jaar geleden.

Calorieën

Vrouwen (57%) drinken relatief vaker water met een smaakje dan mannen (44%) omdat er minder calorieën in zitten. Vrouwen (18%) drinken vaker dan mannen (11%) vruchtensap omdat er geen toegevoegde suikers in zitten. Ook voor Babyboomers is dit, meer dan voor andere generaties, een reden om vruchtensappen te drinken (23%).

Vooral Millenials (58%), Generaratie X (49%) en Babyboomers (50%) letten op calorieën in frisse dranken. Ook letten vrouwen (59%) ten opzichte van mannen (44%) meer op het aantal calorieën. Vrouwen (85%) kiezen vaker dan mannen (75%) bewust voor het drinken van light/zero dranken vanwege de calorieën.

Gezondheid als trend frisdrank-feit-2-300x286

Taco Juriaanse, directeur van de FWS, zegt over de resultaten: “Mensen maken steeds bewustere keuzes, ook in wat ze drinken. Een drankje met suiker op z’n tijd is prima, maar het is wel belangrijk om te blijven variëren. Water, light en zero dranken zijn al jaren bekende alternatieven.”

“Er zijn altijd weer nieuwe ontwikkelingen zoals de vruchtensappen met toegevoegd water maar met behoud van hun volle smaak of de mineraalwaters met een smaakje. Daarmee laat de sector zien dat het mogelijk is om gezondere keuzes te bieden die lekker zijn én aansluiten op de behoeftes van consumenten.”

Preventieakkoord

Juriaanse: “Het toenemende aanbod past ook bij de afspraken die we als sector hebben gemaakt in het kader van het Preventieakkoord. Daarin is afgesproken dat in 2020 het aantal calorieën in frisse dranken met 25% is gedaald ten opzichte van 2012 en in 2025 een daling van 30% wordt gehaald. Het aanbod veranderen is een eerste stap, maar belangrijker is uiteindelijk dat de consument het omarmt en een bewuste keuze maakt op basis van de juiste feiten.”

Lees ook
Questionmark: 'Supermarkt, gebruik je macht tegen ontbossing en voor biodiversiteit'

Questionmark: 'Supermarkt, gebruik je macht tegen ontbossing en voor biodiversiteit'

Stichting Questionmark start een landelijk vergelijkingsonderzoek naar de duurzaamheid van Albert Heijn, Jumbo, Lidl, Aldi, Dirk, Coop en Ekoplaza. In dit artikel worden aandachtspunten genoemd voor het onderzoek.Met het vergelijkingsonderzoek “Superlijst Groen” maakt Questionmark een ranglijst van supermarkten op basis van hun duurzaamheid. Voor dit...

Consumentenbond: ‘Fabrikanten zetten consumenten andermaal op het verkeerde been rond gezonde voeding’

Consumentenbond: ‘Fabrikanten zetten consumenten andermaal op het verkeerde been rond gezonde voeding’

Onschuldige marketing of bewuste misleiding? In een artikel ‘Toch niet zo gezond’ in de Consumentengids van februari trekt de Consumentenbond fel van leer tegen een aantal fabrikanten die de regels rond gezondheidsclaims niet zo nauw lijken te nemen.Fabrikanten gebruiken nog steeds claims, afbeeldingen en namen om hun producten een gezond imago te geven....

Top 10 trends voor 2021 volgens Euromonitor

Top 10 trends voor 2021 volgens Euromonitor

Corona heeft wereldwijd het leven ingrijpend veranderd. Dit resulteert ook in veranderende consumentenbehoeften. Euromonitor signaleert in haar trendrapport 10 trends voor 2021 als gevolg van de coronapandemie. Zusterblad VMT dook in het rapport en zet de trends op een rij.Euromonitor deed onderzoek naar consumentenbehoeften en de daaruit voortvloeiende...