Minder risico op hart- en vaatziekten door fysieke activiteit

attachment-actieve-vrouwen

Vrouwen van middelbare leeftijd die een paar keer per week zware fysieke activiteit verrichten, hebben een lager risico op hart- en vaatziekten, beroerte en bloedstolsels dan inactieve vrouwen. Dit blijkt uit een onderzoek van de American Heart Association.

Vrouwen die twee of drie keer per week een zware fysieke activiteit verrichten, genoeg om te zweten of een snellere hartslag te veroorzaken, hebben ongeveer 20% minder kans op het ontwikkelen van hart- en vaatziekten, beroertes of  bloedstolstel, in vergelijking met vrouwen die weinig of geen activiteit hebben. Bij deze activiteiten horen ook wandelen, tuinieren en fietsen. Bij de ‘zware’ activiteiten horen ook wandelen, tuinieren en fietsen.

 

Meer activiteit

Volgens de onderzoekers blijkt meer activiteit (meer dan drie keer per week) onder de vrouwen niet te leiden tot een verdere verlaging van de onderzochte risico’s. Aan het onderzoek deden 1.1 miljoen vrouwen uit het  Verenigde Koninkrijk mee, zonder voorgeschiedenis van kanker, hart- en vaatziekten, beroerte, bloedstolstel of diabetes. De vrouwen hadden een gemiddelde leeftijd van 56 jaar.  

 

Methode

Aan het begin van de studie meldden de vrouwelijke deelnemers hun niveau van lichamelijke activiteit, drie jaar later deden zij dit weer. Vervolgens werd gekeken naar de oorzaak van ziekenhuisopnames en sterfgevallen van de deelnemers. Follow-up was gemiddeld na negen jaar.

 

Lees verder op Voeding Nu online:

Volkorengranen beschermen tegen hart- en vaatziekten

Lees ook
Wat moet je eten voor gezond hart?

Wat moet je eten voor gezond hart?

Het is zo langzamerhand wel duidelijk wat gezonde voeding moet zijn. Niettemin kan het geen kwaad de kennis af en toe aangescherpt te krijgen. Uit een omvangrijke analyse van meta-analyses door onderzoekers uit Napels komt de bevestiging van wat we al wisten, plus een paar aardige nieuwe aanbevelingen om het hart gezond te houden. Geen vleeswaren en...

Column | Thrill seeken

Column | Thrill seeken

'Waarom doe ik dit eigenlijk?’ vraag ik aan mijn triathlonmaatje. Het is veel te vroeg, het water ijskoud en ik ben ontzéttend nerveus. Eenmaal gestart, zwem ik de spanning en de kou weg en fiets en loop ik de benen uit mijn lijf. Na de finish voel ik me euforisch en ik straal de rest van de dag. Dáárom doe ik dit dus!

Blog: (Bijna) diëtist

Blog: (Bijna) diëtist

Wanneer mensen horen dat ik Voeding en Diëtetiek studeer, verandert een etentje vaak spontaan in een impromptu intakegesprek. “Zijn koolhydraten nou goed of slecht?” Zo begint het meestal. Soms wijzen ze naar de pasta op hun bord: “Is dit wel gezond?”