Minder zout en toch smaakvol

attachment-zout1

85 procent van de Nederlanders eet onbewust te veel zout, op jaarbasis gemiddeld een kilo te veel per persoon. Om Nederlanders te laten proeven dat eten met minder zout ook smaakvol is, houdt de Nierstichting in maart de zogenoemde Nierstichting Restaurant Driedaagse.

De Nierstichting doet dat in samenwerking met onder andere Koninklijke Horeca Nederland (KHN) en restaurateurs. In de week van 23 – 29 maart serveren restaurants door heel Nederland een speciaal tasting-menu met aandacht voor verse ingrediënten, pure smaakmakers en minder zout. Vorig jaar hebben meer 3800 gasten eraan meegedaan.

Te veel zout verhoogt de bloeddruk en kan nierschade veroorzaken of verergeren. Volgens de Nierstichting hebben 1,7 miljoen Nederlanders chronische nierschade zonder dat zij dit zelf weten.

Nederlandse culinaire als ambassadeurs

Aan het evenement hebben zich bekende namen uit de restaurantwereld verbonden. Zo omarmen chef-kok Tim Golsteijn (Bougainville), SVH Meesterkok Menno Post (Olivijn), SVH Meesterkok Wilco Berends (De Nederlanden), chef-kok Ferry van Houten (Het Bosch @ the Waterfront) en Marko Karelse (Villa la Ruche) de driedaagse.

Het kan ook anders

Chef-kok Tim Golsteijn: ‘Als een product zout had moeten smaken, had Moeder Natuur hier zelf voor gezorgd. Als chefs willen wij het voorbeeld geven, door gasten op een creatieve manier te laten proeven dat bewuster koken met minder zout juist heel smaakvol is.’

Menno Post sluit zich hierbij aan: 'Ik wil mijn gasten laten zien en proeven dat het ook anders kan.'

De Nierstichting Restaurant Driedaagse is onderdeel van de landelijke zoutpreventie campagne die begin maart van start gaat.

Lees ook
RIVM: afspraken met voedingsindustrie over suiker en zout hielpen nauwelijks

RIVM: afspraken met voedingsindustrie over suiker en zout hielpen nauwelijks

Het is een soort terugkomend ritueel: het RIVM ontdekt jaarlijks opnieuw dat ondanks het Akkoord Verbetering Productsamenstelling, Nederlanders nog steeds te veel zout en suiker binnenkrijgen. “Er had meer kunnen worden bereikt als voor meer producten afspraken gemaakt waren”, aldus het RIVM.

Nierstichting lanceert campagne: Goed of Zout?

Nierstichting lanceert campagne: Goed of Zout?

Om mensen bewust te maken om met minder zout lekker gezond te eten, lanceert de Nierstichting de campagne ‘Goed of zout?’.

Weerstand in verschillende verschijningen

Weerstand in verschillende verschijningen

‘Juist nu is het belangrijk om aandacht te besteden aan leefstijl’, een boodschap die regelmatig terugkomt in deze coronatijd.In een brandbrief aan het kabinet werd recentelijk zelfs opgeroepen om een campagne te starten over het belang van een gezonde leefstijl tijdens deze pandemie (1). Door onder andere gezonder te eten kan de weerstand immers worden...