Minister Schippers positief over Afvalprogramma Achmea Health Center

Tweede Kamer, vragenuurtje

‘Het is een goede zaak wanneer verzekeraars hun handelingsvrijheid benutten om hun verzekerden te stimuleren tot gezonde leefstijl.’ Dit schrijft minister Schippers van Volksgezondheid, Welzijn en Sport in een brief aan de Tweede Kamer, met antwoorden op de vragen van Kamerleden Renske Leijten en Henk Van Gerven (SP).

Beide Kamerleden vroegen zich af hoe de minister denkt over het bericht dat Achmea Health Center (AHC) adverteert met tien kilo afvallen in tien weken. Schippers vindt dat het verzekeraars vrij staat dit soort nevenactiviteiten te ontplooien en publiekelijk aan te prijzen. Ook heeft zij geen aanleiding om een programma’s als deze als misleidend of ongezond te bestempelen. Het zou gaan om een programma waar niet alleen een dieet wordt gevolgd, maar een combinatie van de juiste voeding en beweging met motiverende begeleiding. ‘Ik vind het positief als dit betekent dat er op maat en binnen een gewenst doel van een persoon gewerkt wordt aan een gezond gewicht en een gezond leefpatroon.’

 

De zakelijke kant

Schippers is het ermee eens dat het in het belang is van de verzekeraar dat de verzekerden gezond blijven, maar verzekeraars kunnen daarbij volgens haar de zakelijke kant niet uit het oog verliezen. De minister ziet geen aanleiding om eventuele stappen te ondernemen tegen de wijze waarop AHC het afvalprogramma publiekelijk aanprijst.

 

Basis versus aanvullende verzekering

‘Achmea is 100 procent aandeelhouder van Achmea Health Centers. Omdat de door AHC aangeboden diensten geen verzekerde prestaties zijn onder de zorgverzekerings-wet maar onder de aanvullende verzekering, zie ik vanuit mijn beleid om verticale integratie te beperken geen probleem’, aldus Schippers in de brief. Omdat de bij Achmea verzekerde klanten voor de basisverzekering vrij zijn de aangeboden diensten van AHC naar behoefte af te nemen, ziet de minister ook vanuit de Zorgverzekeringswet geen probleem. In het kader van een brede door alle partijen gedragen ontwikkeling om gezond gedrag en preventie te stimuleren vindt zij deze inzet juist positief.

 

Lees verder op Voeding Nu online:

Uitwerking nationaal programma preventie

Meer over
Lees ook
Vertrouwen van klanten in merken na nep-nieuws ongewijzigd

Vertrouwen van klanten in merken na nep-nieuws ongewijzigd

Nep-nieuws over grote merken tast het vertrouwen van klanten in het merk niet aan. Dit blijkt uit een onderzoek van Yang Cheng van de North Carolina State University.Volgens Cheng is er veel eerder onderzoek verricht naar de reactie van consumenten op nep-nieuws op sociale media, maar er is weinig gekeken naar hoe dit het vertrouwen in merken kan beïnvloeden....

McDonald’s introduceert veggie nuggets

McDonald’s introduceert veggie nuggets

Fastfoodketen McDonald’s biedt haar kip nuggets vanaf deze week ook in een vegetarische variant aan. Met de Veggie Nuggets wil McDonalds’s inspelen op de groeiende behoefte van gasten om minder vlees te consumeren.Dat meldt McDonald’s gisteren. De fastfoodketen zegt te zien dat steeds meer gasten ervoor kiezen om een keertje geen vlees te eten. Veggie...

Beyond Meat maakt ‘burgers’ voor McDonald’s

Beyond Meat maakt ‘burgers’ voor McDonald’s

Beyond Meat kan binnenkort mogelijk nog een grote fastfoodketen aan zijn klantenbestand toevoegen: McDonald’s. De fabrikant van vleesvervangers heeft een plantaardig alternatief ontwikkeld voor de BLT burgers.Vooralsnog gaat het om een lokale proef in Canada. Bij 28 restaurants in de Canadese provincie Ontario zet McDonald’s een plantaardige burger...