Minister Schippers steunt gezonder voedingsaanbod op scholen

attachment-handvest-klein_cropped-65-0-0-0-0

Verschillende partijen, uit de cateringbranche, de automatenbranche, het onderwijs en maatschappelijke organisaties, hebben afgesproken om het aanbod van eten en drinken op scholen te verbeteren. Minister Schippers van VWS was bij de ondertekening van het handvest en ondersteunt het initiatief.

Minister Schippers van VWS nam het eerste exemplaar van het handvest tot samenwerking in ontvangst, als blijk van het belang dat zij hecht aan een gezonder voedingsaanbod op scholen. ‘Scholen kunnen dit niet alleen’, stelt het Voedingscentrum dat zich al enkele jaren richt op de ontwikkeling van gezondere schoolkantines. Hierom hebben verschillende partijen de krachten gebundeld in het Handvest Gezonder Voedingsaanbod op Scholen.

Minister volksgezondheid verheugd

Minister Schippers toonde zich verheugd over de integrale, gezamenlijke aanpak van de ondertekenaars. Publiek-private samenwerking is een speerpunt van haar preventiebeleid: "Het heeft echt effect als alle partijen die betrokken zijn bij een school, samen de schouders eronder zetten. Wat ik belangrijk vind, is dat iedereen betrokken is en ook echt commitment geeft. Dat je afspraken wilt maken het daadwerkelijk te realiseren met elkaar."

Gezonder assortiment

De ondertekenaars streven naar een gezonder voedingsaanbod op alle Nederlandse scholen met behulp van een stap voor stap aanpak. Zo’n aanbod bestaat uit minimaal 75% basisproducten (zoals fruit, broodjes, salades) en maximaal 25% niet-basisvoedingsmiddelen (snoep, snacks). De ondertekenaars willen er bovendien aan bijdragen dat dit thema een vaste pijler wordt in het schoolgezondheidsbeleid.

Stap voor stap naar gezond aanbod

Marc Damen van Markies catering die al op meer dan 200 scholen werkt aan een gezondere schoolkantine liet tijdens de ondertekeningsbijeenkomst zien hoe de omvorming van een ‘cafetariaschoolkantine’ naar een gezondere kantine in de praktijk werkt. "We gaan meestal stap voor stap te werk, van wit brood, naar bruin, naar volkoren; van vijf snacks in de week naar een. Daarbij is van belang dat kinderen kiezen voor nieuwe, gezonde snacks waarvan het aanbod groter moet worden. We zien in de praktijk dat het werkt: in sommige van onze kantines wordt al voor 90 procent aan broodproducten omgezet en worden weinig tot geen snacks meer verkocht."

Gezonde marketing

Het gaat niet alleen om het aanbieden van gezonder eten. De ondertekenaars zullen zich ook bij hun marketingactiviteiten meer richten op die slimme keuzes. Het handvest laat daarnaast zien welke maatschappelijke organisaties scholen daarbij ondersteunen. Zo kunnen scholen advies op maat krijgen vanuit het programma De Gezonde Schoolkantine van het Voedingscentrum.

Resultaat van samenwerking

Het handvest vloeit voort uit het Convenant Gezond Gewicht. Dit is een samenwerkingsverband van 27 partijen, afkomstig van (rijks- en lokale) overheden, het bedrijfsleven en maatschappelijke organisaties. Zij zetten zich gezamenlijk in om de stijgende trend van overgewicht en obesitas om te buigen in een daling.


Lange termijn

Voorzitter van het convenant Paul Rosenmöller wees tijdens de bijeenkomst op het belang van een structurele aandacht voor gezondheid op school: ‘Incidentele weken over smaak of gezondheid zijn leuk, maar hebben geen effect op lange termijn. Scholen moeten op een point of no return komen, waarna gezondheid vanzelfsprekend is.’

Ondertekenaars

De eerste ondertekenaars van de overeenkomst zijn Veneca, Vida, MBO Diensten Platform Bewegen en Sport, GGD Nederland, het Voedingscentrum, Markies Catering en Van Leeuwen Catering op maat en Albron Catering. De MBO Raad en de VO-raad betuigen steun aan het Handvest. De bedoeling is dat steeds meer partijen zich aansluiten.


Lees ook op voeding nu.nl:

Saladebar verbetert gewicht en prestaties op school

Jongeren hechten belang aan duurzame producten

Meer over
Lees ook
Blog: (Bijna) diëtist

Blog: (Bijna) diëtist

Wanneer mensen horen dat ik Voeding en Diëtetiek studeer, verandert een etentje vaak spontaan in een impromptu intakegesprek. “Zijn koolhydraten nou goed of slecht?” Zo begint het meestal. Soms wijzen ze naar de pasta op hun bord: “Is dit wel gezond?”

Vertrouwen van klanten in merken na nep-nieuws ongewijzigd

Vertrouwen van klanten in merken na nep-nieuws ongewijzigd

Nep-nieuws over grote merken tast het vertrouwen van klanten in het merk niet aan. Dit blijkt uit een onderzoek van Yang Cheng van de North Carolina State University.Volgens Cheng is er veel eerder onderzoek verricht naar de reactie van consumenten op nep-nieuws op sociale media, maar er is weinig gekeken naar hoe dit het vertrouwen in merken kan beïnvloeden....

McDonald’s introduceert veggie nuggets

McDonald’s introduceert veggie nuggets

Fastfoodketen McDonald’s biedt haar kip nuggets vanaf deze week ook in een vegetarische variant aan. Met de Veggie Nuggets wil McDonalds’s inspelen op de groeiende behoefte van gasten om minder vlees te consumeren.Dat meldt McDonald’s gisteren. De fastfoodketen zegt te zien dat steeds meer gasten ervoor kiezen om een keertje geen vlees te eten. Veggie...