Moeders krijgen tegenstrijdige voedingsadviezen

Meer dan de helft van de jonge moeders in Nederland is in de war over alle adviezen omtrent het ouderschap. Dit blijkt uit een internationale studie in opdracht van Numico.

Meer dan de helft van de jonge moeders in Nederland is in de war over alle adviezen omtrent het ouderschap. Dit blijkt uit een internationale studie in opdracht van Numico. De studie is gehouden onder 23.000 moeders en zwangere vrouwen uit 25 verschillende landen, waaronder Nederland. Het blijkt dat tweederde van de moeders niet weet dat een gezonde voeding in de eerste drie levensjaren belangrijk is voor de gezondheid op latere leeftijd. Uit de studie blijkt verder dat meer dan de helft van de jonge moeders (58 procent) af en toe begeleiding wil bij het opvoeden. Slechts een derde van de jonge moeders kent het belang van een uitgebalanceerde voeding. Professor Heijmans is hoogleraar kindergeneeskunde in het Emma Kinderziekenhuis in Amsterdam en legt het belang van voeding in de eerste drie jaar uit. ‘Het eerste jaar is een pallet aan nieuwe dingen die allemaal een rol spelen bij het ontwikkelen van voedingsgerelateerde ziekten. Maar dat eerste jaar is ook een leerschool voor smaakontwikkeling en motoriek.' Ook zwangere vrouwen hebben profijt bij een goede voeding. Heijmans: ‘In het vruchtwater komt toch iets van de smaken terecht van dingen die de moeder eet en dat kan invloed hebben op het kind. In de eerste levensmaand is dat zo en dat gaat in de zesde levensmaand over op de ontwikkeling van nieuwe dingen.'


Uit het onderzoek blijkt eveneens dat vrijwel alle peuters regelmatig ongezond eten en tweederde daarvan eet meer dan twee keer per dag ongezond. Van de tien peuters heeft één daarvan in vier dagen geen groente gegeten. Daar tegenover staat dat één op de tien peuters alle dagen groente eet.


Kijk op de website van Nutricia voor meer informatie over kindervoeding

Meer over
Lees ook
Blog: (Bijna) diëtist

Blog: (Bijna) diëtist

Wanneer mensen horen dat ik Voeding en Diëtetiek studeer, verandert een etentje vaak spontaan in een impromptu intakegesprek. “Zijn koolhydraten nou goed of slecht?” Zo begint het meestal. Soms wijzen ze naar de pasta op hun bord: “Is dit wel gezond?”

Vertrouwen van klanten in merken na nep-nieuws ongewijzigd

Vertrouwen van klanten in merken na nep-nieuws ongewijzigd

Nep-nieuws over grote merken tast het vertrouwen van klanten in het merk niet aan. Dit blijkt uit een onderzoek van Yang Cheng van de North Carolina State University.Volgens Cheng is er veel eerder onderzoek verricht naar de reactie van consumenten op nep-nieuws op sociale media, maar er is weinig gekeken naar hoe dit het vertrouwen in merken kan beïnvloeden....

McDonald’s introduceert veggie nuggets

McDonald’s introduceert veggie nuggets

Fastfoodketen McDonald’s biedt haar kip nuggets vanaf deze week ook in een vegetarische variant aan. Met de Veggie Nuggets wil McDonalds’s inspelen op de groeiende behoefte van gasten om minder vlees te consumeren.Dat meldt McDonald’s gisteren. De fastfoodketen zegt te zien dat steeds meer gasten ervoor kiezen om een keertje geen vlees te eten. Veggie...